Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är Kias nya reklammanér

Publicerad: 21 Februari 2011, 10:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

UPPDATERAD. Kia Motors, med reklambyrån Berntzon Bylund, hade i helgen premiär för nya reklamen för modellen "Sportage".


Kia Motors har de senaste åren skruvat upp marknadsföringen rejält, vilket resulterat i ökad varumärkeskännedom och marknadsandel.

I helgen hade biltillverkaren premiär för sin nya kommunikation, framtagen av den mångåriga byråpartnern Berntzon Bylund.

– Det är ett annorlunda grepp som sticker ut i branschen. Vår strategi har hela tiden varit att prata med bilköparen på ett annat sätt än vad branschen gör i övrigt, med lite teknikfokus och stort användarfokus, säger Joachim Berntzon på Berntzon Bylund.

I de nya filmerna, som marknadsför modellen "Sportage", har ambitionen varit att bjuda på mer underhållning än tidigare.

– För att göra det måste man vara välkända och etablerade, och det är Kia idag. Jag tycker att det är mycket värme och mänsklighet i filmerna.

Kia ska lägga stor vikt vid att driva trafik till Kia.se, samt att kommunicera företagets nybilsgaranti.

– Det pågår också ett krig beträffande nybilsgarantierna. Kia har sjuårsgaranti, och nu börjar fler märken komma med liknande erbjudande. Därför är det viktigt att Kia tar ytterligare ett steg i den riktningen och fortsätter att vara särskiljande i branschen, säger Joachim Berntzon.

Den nya Kia-reklamen kommer att rulla i TV4-Gruppens och MTG TV:s kanaler under fem veckor. Kias mediebyrå är Bizkit.

Läs mer om fordonsannonsörerna, hur de olika märkena utvecklats och investerar, i DM Plus.

ARBETSGRUPP

Kund: Maria Berglund, Kia Motors

Joachim Berntzon, projektledare

Hans Bylund, CD

Johan Gustafsson, AD

Nils-Gustav Tollman, Copy

Erik Olsson, webb-AD

Claes Boklund, webbproducent

Ewa Nero, produktionsledare

Isabelle Noble, produktionsledare

Marie Carlström, originalare

Produktionsbolag: It’s Showtime

Regissör: Henrik Kindgren

Byråproducent, Leila Falkenberg

Mediebyrå: Bizkit

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.