Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är kampanjerna som går bäst på Youtube

Publicerad: 2 Maj 2017, 06:00
Uppdaterad: 2 Maj 2017, 06:08

Långa filmer fungerar, det viktiga är bara att vara relevant för målgruppen, säger Malin Starck, industrichef på Youtube.

Youtube har listat de svenska annonser som presterat bäst på plattformen under årets första kvartal. "Gemensamt för filmerna är att de är långa", säger Malin Starck på Youtube.


Ämnen i artikeln:

YoutubeICA

Annonserna har där med fått placeringar på "Youtube ads leaderboard".

Rankningen baseras på en algoritm som bland annat räknar in organiska visningar, betalda visningar och visningstid.

Malin Starck är industrichef på Youtube och säger att det här kvartalets topplista visar på en stor bredd och blandning av reklamfilmer. Det som också är utmärkande är att majoriteten av de reklamfilmer som har plockat en plats på topplistan är långa.

– På topplistan finns allt ifrån traditionella reklamfilmer med produkt och pris som Ica, till en 21 minuter lång film om sminkning och relationer från Lyko. Gränsen mellan reklam och content suddas ut. Gemensamt för filmerna, med undantag för Ica, är att de är långa. Långa filmer fungerar alltså, det viktiga är bara att vara relevant för målgruppen. Och med rätt utformning och innehåll blir dem det.

Vad ser du som den största utmaningen för att lyckas med sin annons på Youtube och få folk att inte bara klicka på "skip" så fort de kan?

– Det som är viktigt är att snabbt komma till sitt budskap. Väck intresse och locka användarna att vilja titta klart. Mer generellt sett, är några av de kategorier som ofta driver tittande humor, spänning, starka känslor och kändisar.

Vad tror du kommer vara avgörande framåt för att lyckas?

– Att annonsörer och byråer tänker digitalt först när de skapar rörligt content. Möjlighet till interaktion och tittandet sker på flera olika skärmar. Det är helt enkelt mer komplext än traditionell tv. För att få mer ut av sin rörliga närvaro på digitala plattformar borde man utnyttja dess fulla potential, säger Malin Starck och fortsätter:

– Det gör man bäst genom att arbeta mer dynamiskt med framför allt den kreativa utformningen. Där är det även viktigt att anpassa de kreativa lösningarna efter rätt målgrupp. På Youtube finns det också möjligheter att arbeta smart med targeting/segmentering, och att nå målgrupper vid rätt tillfälle. Ett anpassat budskap blir givetvis mer relevant för mottagaren och kommer ge bättre effekt.

Trenderna menar Malin Starck, består i mer datadriven kommunikation med smart targeting och fler anpassade kreativa lösningar.

Här är kampanjerna som går bäst:

#5

"Relationer och sminkning – vem gör man sig iordning för? Gustav och Johanna – Highlighted by Lyko"Varumärke: LykoByrå: InhouseMediebyrå: Inhouse

#4

Kappahl – Feel the party del 2 Malmö – trailerVarumärke: KappahlByrå: FredagMediebyrå: Mec

#3

Ica reklamfilm 2017 v.4 – "Casanovorna intygar"Varumärke: IcaByrå: KingMediebyrå: Ium

#2

Nikon Monarch HG, Binoculars, "Wide field of view"Varumärke: Nikon EuropeByrå: Smarthouse

#1

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

YoutubeICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev