Här är Julas nya koncept

2018-05-25 13:43  

Tillsammans med nya byrån Garbergs lanserar Jula sitt nya kommunikationskoncept "Inget kan stoppa dig nu"."Vi vill motivera människor att fixa saker själva och ta tag i sina projekt", säger Julas marknadschef Jonas Järrenfors.

Julas nya kommunikationskoncept "Inget kan stoppa dig nu" kommer prägla allt bolaget gör framöver och först ut är sommarkampanjen.

Från att tidigare haft en mer rationell typ av kommunikation, vill Jula nu gå mot att skapa mer emotionella budskap, där drivkraften för kunderna skulle baseras på annat än produkter och priser.

– Det är ett verktyg för oss att differentiera och särskilja Jula på en konkurrensutsatt marknad där vi försöker styra trafik till våra kanaler. Vi har själva en tradition av ganska så rationell kommunikation. Vi hoppas att det här bidrar till att människor får en mer emotionell koppling till Jula och att kampanjen bidrar till att Jula blir omtyckt, säger Jonas Järrenfors, marknadschef på Jula, till Dagens Media.

Arbetet med företagets nya kommunikationskoncept började för ett år sedan då Jula bestämde sig för att uppdatera hela sin affärsidé, inklusive vision, mission och värdegrund. Bakom det nya konceptet står reklambyrån Garbergs, som valdes som huvudbyrå efter ett pitcharbete bland både svenska och utländska byråer.

– Vi har ju jobbat på ett djupare plan och uppdaterat varumärkets affärsidé, vision och mer. Det har varit mycket bakgrundsarbete och fokus på vad vi kände att vi är och vad vi vill. Det har vi försökt ge uttryck till. Vi vill motivera människor att fixa saker själva och ta tag i sina projekt och inte låta saker bli liggande. Vi vet genom våra undersökningar att många tappar momentum i projekt och skjuter upp saker. Där tror jag att vi kan bidra med motivation, säger Jonas Järrenfors.

Den nya kampanjen går ut brett digitalt, i tv, på radio och utomhus.

Reklamfilmen visar en familj som hemmafixar och sjunger med i ledmotivet ”Nothings gonna stop us now” från 1986 med gruppen med Starship, numera Jefferson Starship. Låten är också soundtrack för hela konceptet. Reklamfilmen visas i olika versioner för tv och digitalt.

– I höst kommer vi fortsätta med konceptet och vi har vår låt som är fortsatt soundtrack. Sedan kommer det ta uttryck på olika sätt. Det blev en bra matchning med konceptet och låten, säger Jonas Järrenfors.

Arbetsgrupp:

Beställare hos Jula
Marknadschef: Jonas Järrenfors
Corporate Marketing Supervisor: Silje Ekeberg Falk
Inhouse-chef: Irene Kind

Garbergs                                                                               
Projektledare: Joakim Landin                                                                  
Produktionsledare: Lotta Thunved/Anna Alfonzetti                                 
AD: Mattias Dahlqvist/Lotta Mårlind                                                        
Copy: Johan van der Shoot
Planner: Patrik Lundberg                                                                           
Byråproducent: Mistre Tesfaye                                                                 
Formgivare: Lowe Steiner/Emanuel Batali/Jessica Carenfelt
Motion graphics: Najeb Albakar

Reklamfilm
Produktionsbolag: Giants & Toys
Regissör: TRAKTOR
Exekutiv producent: Calle Isberg

Mediabyrå
Carat

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt