onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Här är Ikeas smarta banner

Publicerad: 30 januari 2017, 08:06
Uppdaterad: 30 januari 2017, 08:08

Ett exempel på hur det kan se ut när man klickar på en av Ikeas annonser i mobilen.

Ikea tar reklamkonceptet "Där livet händer" vidare till sina banner-annonser.

Ämnen i artikeln:

Ikea

HF


I september förra året rullades Ikeas reklamkoncept "Där livet händer" ut. Reklamfilmerna speglar det vardagliga livet, som skilda föräldrar och vad det innebär för ett litet barn och konflikten mellan en pappa och en tonårsdotter.

Som en del av konceptet introducerar Ikea tillsammans med byrån Åkestam Holst även mer realistiska banner-annonser.

I en film som Adages Creativity tagit del av förklarar Ikea och byrån hur man har tänkt kring annonserna de kallar för "Perceptive Banner".

I verkligheten råkar man ofta klicka på en annons i mobilen av misstag. Enligt en studie sker upp till 60 procent av klicken på banners av misstag på grund av " fat thumb-syndromet".

Det har Ikea och Åkestam Holst valt att ta fasta på, på ett mer kreativt sätt som går i linje med reklamkonceptet "Där livet händer".

När en person klickar på en annons i mobilen dyker en ruta upp med meddelanden som "Really, are you sure?" och "Oh, did you tap by mistake. That Happens".

Istället för att irritera människor och skicka dem till en sajt som de kanske inte ville hamna på vill Ikea istället fråga om det verkligen var meningen att klicka på annonsen. För "vi är där livet händer, även om det är ett misstag", konstaterar man.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev