tisdag30 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Här är Ikeas kluriga hyllning till lill-prinsen Oscar

Publicerad: 7 mars 2016, 16:32

Flygbolaget SAS väljer att välkomna prins Oscars ankomst med toppbanner på bland annat Aftonbladet.se.

Ikea – med reklambyrån Åkestam Holst – väljer att gratta Victoria på ett annorlunda sätt. Här är annonsen som är helt skriven med hjälp av Ikeas produkter.

Ämnen i artikeln:

HovetIkeaKampanj

EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Kronprinsessan Victorias och prins Daniels bebis Oscar föddes den 2 mars på Karolinska sjukhuset i Stockholm. I dag släppte Hovet, till mediernas glädje, den första bilden på lill-prinsen. Fotograf är ingen mindre än kronprinsessan Victoria.

Som vanligt vid kungliga händelser är företag och organisationer inte sena med att rida på uppmärksamheten.

Republikanska föreningen samlade i förväg in 80 000 kronor för att köpa annonser i samband med födseln. Flygbolaget SAS köpte snabbt toppbannern på Aftonbladet.se som kläddes med budskapet ”Welcome little traveler”, en tydlig hänvisning till SAS reklamkoncept ”We are travelers”.

En tredje aktör som rider på prinsvågen är Ikea. I en helsidesannons i DN väljer Ikea, tillsammans med reklambyrån Åkestam holst, att låta produkterna tala för sig själva.

Uppläggningsfatet ”GRATTIS” (79 kr) parat med spegeln ”HOVET” (899 kr) formerar huvudbudskapet.

Längst ned på annonsen får ytterligare tre produkter bilda frasen ”PS, RIKTIG, ANNONS”.

Alla produkter i annonsen finns i Ikeas nuvarande sortiment.

Dagens Media har inga uppgifter kring om kronprinsessan Victoria och prins Daniel väljer Ikea-möbler till barnrummet på Haga slott. Slottet, som gavs tillbaka till kungen av regeringen 2009, har delvis inretts av Andrea Engsäll, inredare och väninna till kronprinsessan Victoria.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev