Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är Ikano Banks nya emotionella koncept

Publicerad: 19 Januari 2017, 14:48
Uppdaterad: 19 Januari 2017, 15:09

Det nya emotionella reklamkonceptet ska visa att Ikano Bank är där för sina kunder – både i bra och jobbiga stunder. Konceptet är framtaget av Round & Round, som Ikano började jobba med innan sommaren.


Ämnen i artikeln:

Ikano Bank

"Because life happens" är det nya globala koncept som kommunikationen för Ikano Bank tar avstamp i framöver, och som är framtaget av byrån Round & Round.

Konceptet ska fastslå Ikano Banks förståelse för människors liv och att Ikano är en trygg bank som sätter kundernas intressen och situation i centrum. Det ska dessutom möjliggöra för Ikano att jobba mer emotionellt och långsiktigt.

– Vi befinner oss i en kategori med 18 andra aktörer, där fokus till stor del ligger på taktisk reklam där man primärt pratar om sina produkter och tjänster. Det är något även vi har testat under några år, men ser tydligt att det inte stärker vårt varumärke, säger Johanna Andrén, Marknadschef på Ikano Bank, till Dagens Media, och fortsätter:

– Vi ser också att cirka 90 procent av svenskarna vet att det finns ett varumärke som heter Ikano Bank, men att man inte riktigt vet vad vi står för. Det är där som nästa steg i vår varumärkesresa tar avstamp. Tillsammans med Round and Round har vi gjort en omfattande studie där vi tittat på drivkrafterna i vår kategori, och kunnat se att det är de emotionella, mjukare värden som gäller. Det faller sig alltså naturligt att vårt nya koncept är av mer emotionell karaktär.

"Because life happens" handlar om att visa för kunderna att man förstår att livet har olika svängningar: du kanske gifter dig och får barn, men du kanske också är med om en olycka eller får en vattenläcka i huset.

– Där vill vi visa att Ikano Bank finns där för dig, både i bra och jobbiga stunder.

Vad hoppas ni få för reaktioner?

– Framför allt hoppas jag att vi får reaktioner, och att vi kommer bli mer synliga än tidigare. Sedan hoppas jag såklart att konsumenterna gillar konceptet, att det väcker nyfikenhet och tar ned lite av den distansen som finns mellan bank och människa idag.

Ikano Bank bytte reklambyrå till Round & Round strax före sommaren.

– De har bidragit med jättemycket hittills. Jag gillar verkligen deras angreppssätt att inte bara ta fram ett reklamkoncept från höften, utan istället utgå ifrån kundinsikt och lyckas kombinera det med kreativ höjd.

Kampanjen kommer gå i både tv, utomhus, print, bio och i digitala kanaler.

Bakom kampanjen:

Byrå: Round & Round

Ikano Bank:Johanna Andrén, Head of Marketing SwedenLena Leide, Strategic marketing project manager SwedenCatherine Reimer, Strategic marketing project manager SwedenCarl Henrik Josephson, International External Communication Manager Chantal Jonkergouw, Head of International Brand & CommunicationAmanda Hansson, Content Creator & MarketerSune Meijding, Head of D2C DenmarkMichael Warburg, External Communication Denmark

New Land:Nicklas Larsson, RegissörErik Thorell, Exekutiv producentJoel Rostmark, ProducentMattias Rudh, DOP

Evidence:

Fredrik Erlandsson och My Unosson

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Ikano Bank

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.