Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är Hjärt-lungfondens kvinnokampanj

Publicerad: 8 Mars 2012, 06:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

I dag, på internationella kvinnodagen, startar Hjärt-lungfonden en kampanj om kvinnliga hjärt- och kärlsjukdomar. "Många tror att bara gubbar dör i hjärtinfarkt", säger insamlingschefen Kristina Sparreljung.


Kampanjen heter Rädda kvinnohjärtat Go red och startar i dag, på internationella kvinnodagen – och pågår hela månaden ut. Filmen visas i TV4.

Målet med kampanjen är att samla in så mycket pengar som möjligt.

– Vi har ett långsiktigt mål om att minska antalet kvinnor som dör i akut hjärtinfarkt med femtio procent till 2017. För det behövs det forskas mer, säger Kristina Sparreljung.

Varje år dör cirka 4 500 kvinnor i akuta hjärtinfarkter och Kristina Sparreljung menar att det forskas för lite om skillnaden mellan mäns och kvinnors hjärtan.

Ett annat mål med kampanjen är att sprida kunskap om kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar till allmänheten, vårdgivare och beslutsfattare.

– Man tänker ofta att hjärtinfarkt är något tjocka gubbar som röker på kontoret dör av. Faktum är att det är färre män än kvinnor som dör i hjärt- och kärlsjukdomar, säger Kristina Sparreljung.

Statisterna ställde upp i princip gratis, de fick en goodie-bag som tack.

– De tyckte det kändes som en viktig fråga så de tog ledigt den här dagen för att ställa upp, säger Kristina Sparreljung.

Samarbetet med ambassadören Amelia Adamo fortsätter även i år och hon deltar i kampanjfilmen. M magasin kommer att använda sex till åtta sidor i sitt nästa nummer till att berätta om kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar.

I filmen finns 100 kvinnor klädda i vitt som ska symbolisera alla kvinnor som dör i Sverige per år. Sedan plockar de bort kvinnor, 41 stycken, för att visa hur många som årligen går bort i hjärt-och kärlsjukdomar.

– Vi vill visa visuellt hur många kvinnor som dör i en hjärt-och kärlsjukdomar, men också att det med forskning går att rädda liv, säger Kristina Sparreljung.

För att samla in mer pengar säljer Hjärt-lungfonden också ett halsband och armband, i samarbete med Charlotte Perrelli.

Hjärt-lungfonden har tidigare år gjort kvinnokampanjer i mars, men i år har man för första gången även gjort en bakom-kulisserna-film för att väcka extra uppmärksamhet. 

Bakom kulisserna:

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/Y3yJWiVrRdg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupp

Kund:

Hjärt-lungfonden, Kristina Sparreljung

Bakom kulisserna-filmen:

Johan Lygrell & Richard Silver

Byrå:

Senior Agency

Håkan Vitestam, kreatör och copy

Thorbjörn Detter, projektledare

Rebecka Lindberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.