Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Här är Grummes nya reklamkoncept

Grumme hämtar inspiration från klassiska reklamfilmen från 90-talet när de lanserar sin nya stora kommunikationssatsning. "Det här blir en liten flirt med vårt arv där vi sätter mer fokus på naturen, miljön och även musiken", säger Sara Björklund, marknadschef på Orkla Care.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 17 April 2017, 05:05
Uppdaterad: 24 April 2017, 06:30

Ämnen i artikeln:

KampanjSaatchi Saatchi

Många år har gått sedan Grummes klassiska reklamfilm, med flickan på skärgårdsön mitt i havet, rullade på tv under 90-talet. Nu gör Grumme ett stort omtag på varumärket och lanserar ett nytt reklamkoncept som del i det projektet.

Sara Björklund, marknadschef på Orkla Care, säger att en emotionell kärna i varumärket alltid har funnits, men nu vänder Grumme tillbaka till det ännu mer i och med det nya reklamkonceptet.

Den nya kampanjfilmen har flera beröringspunkter med den klassiska, natur, vatten, Griegs melodi "Morgonstämning" och en flicka som får förmedla varumärkets budskap.

– Samtidigt som vi moderniserar oss, blir det här en liten flirt med vårt arv där vi sätter mer fokus på naturen, miljön och även musiken. Vi vill att man ska känna igen sig i känslan från reklamfilmen under 90-talet. Vi vill inspirera folk och visa att alla små saker som man gör kan bidra till en bättre miljö. Det har vi jobbat med länge men vi gör det ännu tydligare nu, säger Sara Björklund och fortsätter:

– Nyckeln till att inspirera folk är att jobba mer emotionellt och inte med pekpinnar.

"Många bäckar små"

Den nya kampanjen är framtagen tillsammans med Saatchi & Saatchi och är den första som tagits fram för varumärket sedan byrån och Grumme inledde samarbete i höstas.

Ebba Jandér, projektledare på Saatchi & Saatchi, säger att det har varit roligt att få arbeta tillsammans med Grumme och hämta kopplingar från den klassiska reklamfilmen.

– Den är nästan ikonisk tycker jag. Netonnet gjorde till exempel en version av den nyligen, att andra gör versioner på den, det om något säger att den är klassisk. Jag tror att majoriteten av de svenskar som har bott här sedan 90-talet känner till filmen och Grumme som varumärke. Det är otroligt roligt att få plocka upp det igen, säger hon och fortsätter:

– Jag gillar den emotionella kopplingen som folk fick av reklamfilmen. Disk, tvätt och städ är annars en rationell kategori.  

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi, berättar att det var självklart att låta den nya reklamfilmen få inspireras av den gamla klassiska.

– Natur och miljö kom fram väldigt bra i den gamla filmen och vi bestämde oss tidigt för att vi ville ha referenser och kopplingar till den gamla filmen. Svensk natur ihop med Grummemelodin och den berättande barnrösten. Men vi ville även ta ett nytt grepp, säger han och fortsätter:

– Det kan ofta bli väldigt bombastiskt kring miljö, du räddar inte världen med diskmedel men "många bäckar små" som det heter. Ett val som vi har i vardagen är att välja vilka produkter som vi städar med, man kan göra ett val där med. Vi ville ha ett mer inspirerande anslag, utan pekpinnar, för att visa att det är de små sakerna som gör det. Vi ville börja med att visa vattendroppen, till att visa bäcken och sedan forsen för att sedan knyta an det till en mer vardaglig städmiljö i hemmet.

Reklamfilmen rullar just nu på tv, webb-tv, Instagram och Facebook. En andra reklamfilm lanseras vecka 19 med fokus på att visa upp Grummes komposterbara städservetter.

De båda filmerna kommer varvas under hela 2017.

Filmerna är regisserade av Mauri Chifflét och Social Club och tolkningen av Grieg's Morgonstämning står Music Super Cirkus för.

Här är den klassiska reklamfilmen: Grummes klassiska reklamkampanj

 

Arbetsgrupp:

Kund Grumme:Stine Ombustvedt, group marketing managerAlexandra Norman, group brand managerJenni Nordin, senior varumärkeschefSara Björklund, marknadschef

Byrå: Ebba Jandér, projektledareLouise Persson, produktionsledareErik Hiort af Ornäs, adAmalia Pitsiava, copyAlexander Rehnby, ad Daniel Jakobsson, copyProduktionsbolag Social club:Mauri R. Chifflét, regissörSara Lindblom, producentMarja Linde Klingström, produktionsledareMediebyrå OMD: Catarina Larsen och Frida ÅhmanMusikproduktion: Music Super Cirkus

Ämnen i artikeln:

KampanjSaatchi Saatchi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.