Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Här är Greys första Volvo-film

Publicerad: 1 Oktober 2014, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Grey Londons första internationella kampanj för Volvo ska göra Volvo till premiumbil.


Ämnen i artikeln:

VolvoGrey

Grey London är Volvos internationella reklambyrå sedan början av 2014, vilket innebär att byrån hanterar reklamen på alla marknader utom Sverige, där Forsman & Bodenfors fortfarande har huvudansvaret.

Utmaningen för byrån är att flytta Volvo till premiumsegmentet, och locka de köpare som i dag hellre väljer BMW, Audi eller Mercedes.

Nu har Grey Londons första reklamfilm, för modellen XC60, haft premiär.

Filmen, kallad "The swell" är regisserad av svenska Marcus Söderlund, visar en Volvo parkerad på en svensk strand, och en kvinna som surfar på vågorna. "Seek feeling", är payoffen.

Filmen har släppts på Youtube och kommer att spridas i Volvos egna kanaler, men den breda tv-kampanjen startar inte förrän i slutet av året. Då kommer reklamfilmen att visas i bland annat Tyskland, Australien och Storbritannien, enligt Brand Republic.

Hollie Newton, cd på Grey London tycker att reklamfilmen utmanar konventionerna inom bilreklam.

– Det sista världen behöver är ännu en överretucherad bil som rusar fram på en bergsväg till tonerna av mjuk rock. Det finns en trotsig svensk anda hos Volvo som helt enkelt inte passar i den intetsägande bilreklam-världen, säger hon till Brand Republic.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VolvoGrey

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev