Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Här är Greys första Volvo-film

Grey Londons första internationella kampanj för Volvo ska göra Volvo till premiumbil.


Publicerad 2014-10-01 06:55
Uppdaterad 2015-12-06 12:27

Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:

Grey London är Volvos internationella reklambyrå sedan början av 2014, vilket innebär att byrån hanterar reklamen på alla marknader utom Sverige, där Forsman & Bodenfors fortfarande har huvudansvaret.

Utmaningen för byrån är att flytta Volvo till premiumsegmentet, och locka de köpare som i dag hellre väljer BMW, Audi eller Mercedes.

Nu har Grey Londons första reklamfilm, för modellen XC60, haft premiär.

Filmen, kallad "The swell" är regisserad av svenska Marcus Söderlund, visar en Volvo parkerad på en svensk strand, och en kvinna som surfar på vågorna. "Seek feeling", är payoffen.

Filmen har släppts på Youtube och kommer att spridas i Volvos egna kanaler, men den breda tv-kampanjen startar inte förrän i slutet av året. Då kommer reklamfilmen att visas i bland annat Tyskland, Australien och Storbritannien, enligt Brand Republic.

Hollie Newton, cd på Grey London tycker att reklamfilmen utmanar konventionerna inom bilreklam.

– Det sista världen behöver är ännu en överretucherad bil som rusar fram på en bergsväg till tonerna av mjuk rock. Det finns en trotsig svensk anda hos Volvo som helt enkelt inte passar i den intetsägande bilreklam-världen, säger hon till Brand Republic.

 

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.