Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är Gillettes anti-hipster-reklam

Publicerad: 23 Mars 2015, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Under hashtaggen #rakadig uppmanar Gillette personer att raka av sig hipsterskäggen.


I samband med lanseringen av den nya rakhyveln Fusion Proglide Flexball har Gillette gjort en film med syfte att inspirera hipsters att raka sig.

Filmen är producerad av Calle Schulman på Top Hat Productions.

Enligt Gillette har skäggtrenden, som "började som en rörelse under marken, en subkultur med snäva ramar, utvecklade sig på bara några år till att bli mer eller mindre en uniform" börjat vara på väg ut.

– Ingen har ju kunnat undgå att det varit en enorm skäggtrend de senaste åren. Vi har sett att skägg dyker upp överallt från media till mötesrum. Men flera trendexperter menar att skäggtrenden är på väg att dö ut, säger Gustav Hernebrant, produktchef på Gillette, till Dagens Media och fortsätter:

– Vi bestämde oss för att göra en kampanj med humoristiskt inslag kring det temat. Själva huvudbudskapet är att Gillette finns här den dagen de skäggiga männen bestämt sig för att bli kvitt sitt skägg.

Kampanjen går under hashtaggen #rakadig och videons tittare uppmanas att dela videon med en skäggig vän som de anser borde raka sig.

– Responsen har varit övervägande positiv än så länge. I slutet på videon uppmanar vi våra Facebookföljare att dela videon med en skäggig vän som de anser borde raka sig, vilket många har gjort och tyckt är ett kul inslag. Vi kan även konstatera att skägg eller inget skägg är ett ämne som engagerar folk och skapar debatt om det är en trend eller mer en livsstil.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.