Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Kampanjer

Här är en av de mest delade OS-kampanjerna någonsin

Publicerad: 15 Augusti 2016, 08:39
Uppdaterad: 15 Augusti 2016, 08:41

Simstjärnan Michael Phelps kampanj för sportmärket Under Armour har lyckats bli en av de mest delade OS-kampanjerna någonsin.


Ämnen i artikeln:

Unruly MediaOS

Förutom att göra sitt sista OS någonsin, hjälper den amerikanske simmaren Michael Phelps sportmärket Under Armour att vinna stora framgångar med reklamfilmen ”Rule Yourself”, som bland annat vann ett Grand Prix under Cannes Lions tidigare i somras.

Nu har reklamen blivit en av de mest delade OS-kampanjerna någonsin, skriver Adweek.

Ny data från Unruly, som bland annat säljer videoreklam och mäter och analyserar kampanjers virala spridning, visar att Micheal Phelps-reklamen är den mest delade OS-kampanjen under 2016, strax efter Channel 4:s Paralympic-kampanj ”We’re the Superhumans”, och dessutom den femte mest delade OS-kampanjen någonsin.

Enligt Unruly handlar framgångarna om att kampanjen hittar rätt med den emotionella träffsäkerheten, och på så sätt lyckas inspirerera sin målgrupp, som främst är millennials-män mellan 18 och 34 år.

22 procent av tittarna säger sig ha känt lycka och häpnad när de tittade på reklamfilmen –båda två nyckelbegrepp för att fånga den yngre publiken, enligt Unruly.

Devra Prywes, vd över marknadsavdelningen på Unruly, säger till Adweek att just inspirationsfaktorn sticker ut i årets OS-kampanjer, vilket hon tror bidrar till att många av dem har fått en hög spridning i sociala medier.

– Någonting som vi har lärt oss genom alla de annonser vi har tittat på i den här undersökningen, vad gäller vilka känslouttryck som ger gensvar hos en viss målgrupp, är att för speciellt manliga millenials är inspiration känslan som ligger i topp, säger Devra Prywes.

”Rule Yourself” är framtagen av Droga5.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Unruly MediaOS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.