Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Här är de nya internationella reklamreglerna

Publicerad: 2 Juli 2019, 07:24

Vikt på transparens när Internationella Handelskammaren uppdaterar de globala reklamreglerna.


Ämnen i artikeln:

Reklamsociala medier

Internationella Handelskammaren (ICC) har beslutat om nya reklamregler som började gälla från och med den första juli. 

De nya reglerna är globala och är uppdaterade för att vara bättre anpassade till det nya reklamlandskapet.

Nytt är att det i reglerna finns tydligare krav på transparens och information när det kommer till kommersiella meddelande, kontra redaktionellt och användargenererat innehåll. 

Internationella Handelskammaren betonar att alla medier och sociala medie-plattformar måste efterfölja reglerna. 

Man framhäver även att det ska vara tydligt och transparent vad som är reklam och vem annonsören är. 

– Regelverket skapar en gemensam branschpraxis som underlättar för företag att producera reklam som de vet fungerar på fler marknader. Genom att följa reglerna vet de att de håller sig inom gällande etiska ramar, och kan därför lättare agera globalt, säger ICC Sveriges generalsekreterare Susanna Zeko, i en kommentar. 

Här kan du läsa om de nya reglerna.  

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reklamsociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev