Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Här är de mest delade OS-reklamerna genom tiderna

Procter & Gamble, Nike och Under Armour har topplaceringar på listan över de mest framgångsrika OS-reklamerna någonsin.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Augusti 2016, 12:21
Uppdaterad: 23 Augusti 2016, 12:42

Ämnen i artikeln:

Unruly MediaOS

Hälften av de tio mest delade OS-reklamerna genom tiderna kommer från årets olympiad i Rio, enligt ny data som offentliggjorts idag av Unruly.

Reklamer från Procter & Gamble dominerar listan och varumärken som Nike, Adidas och Under Armour har höga placeringar.

Den mest delade reklamen från Rioolympiaden är brittiska Channel 4’s “We’re The Superhumans”  – den delades hela 1.46 miljoner gånger, nästan en miljon gånger mer än listans tvåa, Under Armour’s “Rule Yourself”, med Olympiadlegenden Michael Phelps, som Dagens Media tidigare skrivit om.

Detta var dock inte tillräckligt för att bli den mest delade OS-reklamen genom tiderna. Det är nämligen P&Gs reklam " Best Job" från OS i London 2012 som fortfarande är obesegrad med mer än 2.44 miljoner delningar (Se överst). Kampanjen hyllar mammors kärleksfulla insatser världen över.

P&G har enligt sammanställningen haft stora framgångar i OS-sammanhang med hela tre bidrag på listan över de mest delade OS-reklamerna genom tiderna.

P&Gs senaste OS-reklam, " Thank You, Mom" var även den en stor framgång – den tog bronsplats på årets OS-lista och hamnade på plats sex i all time high-listan.

Nike hade tre bidrag på topp 10-listan från Rio, vilket är fler än något annat varumärke, och lyckades även landa två placeringar på listan över mest delade OS-reklamerna genom tiderna.

Topp 10 mest delade OS-reklamer genom tiderna:

P&G– Best Job (London 2012) – 2,450,713 delningar Channel 4: We're The Superhumans (Rio Paralympics 2016) - 1,465,776 delningar P&G – Pick Them Back Up (Sochi 2014) – 699,564 delningar Under Armour: RULE YOURSELF | MICHAEL PHELPS (Rio 2016) - 473,635 delningar Canadian Institute For Diversity And Inclusion – Luge (Sochi 2014) – 324,161 delningar P&G: Thank You, Mom - Strong (Rio 2016) - 200,913 delningar Nike – Find Your Greatness Commercial: The Jogger (London 2012)– 199,731 delningar adidas – Team GB Don’t Stop Me Now (London 2012) - 198,987 delningar Under Armour: RULE YOURSELF | USA WOMENS GYMNASTICS (Rio 2016) - 193,242 delningar Nike: Unlimited Youth (Rio 2016) - 187,384 delningar

 

Top 10 mest delade reklamer från Rio 2016: Channel 4: We're The Superhumans | Rio Paralympics 2016 Trailer - 1,465,776 delningar Under Armour: RULE YOURSELF | MICHAEL PHELPS - 473,635 delningar P&G: Thank You, Mom - Strong | Rio 2016 Olympic Games - 200,913 delningar Under Armour: RULE YOURSELF | USA WOMENS GYMNASTICS - 193,242 delningar Nike: Unlimited Youth - 187,384 delningar United: Team USA Commercial: 'One Journey. Two Teams.' - 184,962 delningar Nike: Unlimited You - 154,693 delningar Gatorade: The Boy Who Learned to Fly | Usain Bolt - 128,254 shares delningar BBC Sport: Rio 2016 Olympic Games: Trailer - 107,570 delningar Nike: Unlimited Together -  87,300  delningar

Ämnen i artikeln:

Unruly MediaOS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.