Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är Coca-Colas nya varumärkesstrategi

Publicerad: 5 Mars 2015, 10:28
Uppdaterad: 19 Maj 2016, 12:11

Fyra varumärken ska bli ett när Coca-Cola sjösätter en ny varumärkesstrategi.


Under de kommande månaderna kommer Coca-Cola införa en helt ny varumärkesstrategi för utvalda marknader världen över. Så även i Sverige.

Richard Schlasberg är Sverige-chef på Coca-Cola.

– 2015 är ett särskilt speciellt år för oss i Sverige eftersom det är 100 år sedan svensken Alexander Samuelson designade den ikoniska Coca-Cola-flaskan, säger han till Dagens Media.

Tanken med den nya strategin är att Coca-Cola Light , Coca-Cola Zero, Coca-Cola Life och originalet Coca-Cola helt enkelt ska samlas under varumärket Coca-Cola.

– Vi har fått en bred familj och så nu vill vi förenkla, säger Richard Schlasberg.

Coca-Colas fyra varumärken har tidigare haft en egen särpräglad profil i marknadsföringen. Men nu ska alla varianter få en gemensam avsändare och alltså marknadsföras tillsammans berättar Richard Schlasberg.

Finns det en risk att ni tappar någon målgrupp ni fångat upp med den tidigare marknadsföringen?

– Vår förhoppning är att det går åt andra hållet, att folk ska känna sig hemma i det klassiska varumärket och att det ska bli lättare för kunderna, säger Richard Schlasberg.

Vilken byrå jobbar ni med i Sverige?

– Det kreativa materialet och strategin är inte utvecklad lokalt i Sverige. Men i Sverige jobbar vi med Carat som ny mediabyrå sedan årsskiftet.

Hur kommer de första kampanjerna med nya strategin ut?

– Vi håller på att utarbeta detaljerna kring mediaplaneringen, så jag kan inte avslöja något nu, säger han och fortsätter:

– Kort sagt så tycker vi att det här är jätteroligt och är väldigt spännande.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev