Här är byrån som tog "fimpomaterna" till Sverige

2018-02-28 14:18  

Göteborgs fimpkampanj gör succé – nu växlar de upp kampanjen och utökar antalet "fimpomater". Bakom kampanjen står kommunen och reklambyrån Frank & Earnest.

Över 70 procent av allt skräp som slängs på gatorna i Göteborg är fimpar. Något som kommunen i höstas bestämde sig för att ändra på när man placerade ut så kallade “fimpomater”.

Genom fimpomaterna kan rökare rösta på olika frågor med hjälp av sin fimp. Kampanjen är en del av Nudgingprojektet i Göteborg, där man arbetar för att minska antalet fimpar på gatan. 

Stefan Risedahl, projektledare på den kommunala plattformen Trygg vacker stad, berättar att tanken är att skapa en dialog med göteborgarna om nedskräpningen. 

– Fimpomaterna är ju en kombinerad askkopp och anslagstavla. De får säga vad de tycker om olika saker och samtidigt hoppas vi förändra deras attityd när det gäller nedskräpning, säger Stefan Risedahl till Dagens Media.

Responsen efter lanseringen i höstas blev så pass bra så att man nu utökar från 10 till 30 stycken. Fimpomaterna flyttas runt till platser där de behövs mest. 

– Vi har ju skräpmätningar och där det är mest skräp hamnar de, säger han.

Kommer det bli ännu fler fimpomater?

– Min plan är att stoppa nedskräpning och 70 procent av nedskräpningen består av fimpar. Kan man få dem att hamna i askkoppar istället så har man vunnit.

Ursprungligen kommer idén bakom fimpomaterna från Storbritannien, där de kallas Ballot Bins och tillverkas av organisationen Hubbub.

Frank & Earnest är reklambyrån som tagit idén om fimpomaterna till Sverige.

– De finns över hela världen, men jag hade inte sett dem i Sverige. Jag har hållit ett öga på konceptet och tyckte det vore jättebra att ha här. Så vi kan inte ta all ära för idén, säger Jordan Loraine, projektledare på Frank & Earnest till Dagens Media.

Jordan Loraine förklarar att informationen på fimpomaterna har anpassats till Sverige, med allt från mer unika ämnen till klassiska svenska och göteborgska konversationsämnen. Under Pridefestivalen i sommar kommer automaterna dessutom bli regnbågsfärgade och prydas med frågor och information som är kopplade till festivalens tema.

– Pride-temat är så vitt jag vet unikt för Sverige, men vi har alla möjliga roliga omröstningar på dem och försöker hänga med kring vad det pratas om. Bland annat om man föredrar Håkan Hellström eller Bruce Springsteen, hur man ska uttala ordet kex och om man ska ha ananas på pizza eller inte. I andra länder har jag sett att man kan rösta om Trump eller Brexit, säger han och fortsätter:

– Vi kombinerar det med allvarligare teman och information om nedskräpning. Kollektivt vet vi alla att nedskräpning är ett stort problem och vi får göra vad som krävs för att åtgärda det.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt