Här är Budweisers pik till Donald Trump

Budweiser skildrar hur grundaren Adolphos Busch besegrade diskriminering under sin resa till USA i nya Super Bowl-kampanjen. Samtidigt höjs röster på sociala medier som uppmanar till bojkott.

Inför Super Bowl – ett av världens absolut största sport- och reklamevenemang – släpper Budweiser en kampanj som kan tolkas som en tydlig gliring mot Donald Trumps politik.

Filmen "Born the Hard Way" anspelar på den amerikanska drömmen och skildrar hur ölbolagets grundare Adolphos Busch besegrade diskriminering under sin resa från Hamburg i Tyskland till St. Louis i USA under mitten av 1800-talet.

Budweiser själva säger att kampanjens syfte är att sända ett budskap om att inte ge upp på sina värderingar och drömmar.

Samtidigt skriver Adweek att filmen har skapat en sociala medie-kampanj som uppmanar till bojkott av Budweiser, efter att kritiska röster har höjts kring vad som tolkas som ett politiskt ställningstagande för invandring.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-02-03 10.49Uppdaterad 2017-02-03 17.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: