Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Här är Budweisers pik till Donald Trump

Budweiser skildrar hur grundaren Adolphos Busch besegrade diskriminering under sin resa till USA i nya Super Bowl-kampanjen. Samtidigt höjs röster på sociala medier som uppmanar till bojkott.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 03 Februari 2017, 10:49
Uppdaterad: 03 Februari 2017, 17:57

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Inför Super Bowl – ett av världens absolut största sport- och reklamevenemang – släpper Budweiser en kampanj som kan tolkas som en tydlig gliring mot Donald Trumps politik.

Filmen "Born the Hard Way" anspelar på den amerikanska drömmen och skildrar hur ölbolagets grundare Adolphos Busch besegrade diskriminering under sin resa från Hamburg i Tyskland till St. Louis i USA under mitten av 1800-talet.

Budweiser själva säger att kampanjens syfte är att sända ett budskap om att inte ge upp på sina värderingar och drömmar.

Samtidigt skriver Adweek att filmen har skapat en sociala medie-kampanj som uppmanar till bojkott av Budweiser, efter att kritiska röster har höjts kring vad som tolkas som ett politiskt ställningstagande för invandring.

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.