Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är Björn Borgs kupp under VM-premiären

Publicerad: 15 Juni 2018, 13:01
Uppdaterad: 18 Juni 2018, 06:04

Bild 1/2  Banners-annonserna som censurerades i Ryssland då propaganda är förbjudet i landet.

"Love will win tonight" var budskapet när Björn Borg kapade VM-matchen med banners i The Moscow Times och AR-tifo.


Ämnen i artikeln:

Björn BorgNord DDB

Som Dagens Media tidigare berättat om har Björn Borg valt Nordd DDB som sin nya globala reklambyrå. I början av veckan lanserades den första kampanjen framtagen av de båda parterna.

Genom att skapa plattformen Marriage unblocked tog varumärket tydligt ställning i frågan om samkönade äktenskap, något som är förbjudet i Ryssland där fotbolls-VM äger rum.

Som uppföljning av kampanjen tog Björn Borg över gårdagens premiärmatch mellan Ryssland och Saudi Arabien med banners i The Moscow Times. Annonserna som länkade in till Björn Borgs kampanjsida blev dock censurerade och bilderna på två killar som kysser varandra pixlades. Som del i kampanjen har även ett AR-tifo tagits fram.

I vanliga fall tas tifon fram av fotbollsfans för att genom exempelvis flaggor och tryck visa stöd för sitt favoritlag. Björn Borgs AR-tifo lyfter istället fram all den dold kärlek som gömmer sig i de båda länderna. Tifot föreställer två killar som kysser varandra med de båda ländernas flaggor på kinderna tillsammans med budskapet – "Love will win tonight".

– Vi tror att sport är kärlek och kärlek är jämställt. Denna tifo är vårt sätt att stötta all den dolda kärlek som finns i dessa länder med budskapet – i slutändan övervinner kärleken allt. När skulle vara mer lämpligt att lyfta denna debatt än under VM-premiären i Ryssland, säger Jonas Lindberg Nyvang, marknadsdirektör på Björn Borg, i en kommentar.

AR-tifon kommer finnas tillgänglig under hela fotbolls-VM och går att använda på plats under matchen eller framför tv:n.

–Det är fint med teknik. Med AR-tifot kunde vi hijacka en av världens största sporttillfällen och ta oss in på arenan utan att vara fysiskt på plats. Ett bra sätt för Björn Borg att visa sitt ställningstagande när hela världen ser på, säger Fredrik Simonsson, ad Nord DDB, i en kommentar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Björn BorgNord DDB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev