Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är Berghs-studenternas Renault

Publicerad: 26 November 2015, 10:30
Uppdaterad: 4 Mars 2016, 14:20

Renault Clio Lozenge heter det vinnande bidraget i designtävligen Renault by Berghs.


Tidigare i höstas berättade Dagens Media om designtävlingen Renault by Berghs, där utmaningen för Berghs-studenterna var att designa en Limited Edition-upplaga av Renault Clio.

Nu är tävlingen avgjord och igår tog de vinnande studenterna emot förstapriset på Scandic Anglais i Stockholm. Det segrande bidraget heter Renault Clio Lozenge.

Lozenge betyder romb eller diamant och inspirationen för hela konceptet kom från Renaults första logotyp – diamanten. Den röda tråden fortsätter i kommunikationskampanjen "Your first" som handlar om första gången man gjort eller upplevt något.

– Hela projektet har varit fantastiskt att jobba med ur flera olika perspektiv. Framförallt att utmana oss själva och bilbranschen genom att visa att det går att skapa bilar på helt nya sätt. Vi vill uppfattas som ett modernt och lyhört varumärke och detta projekt är ett initiativ där vi helt vänder upp och ner på sättet att skapa en bil, säger Lars Höglin, marknadskommunikationschef för Renault Nordic AB, i ett pressmeddelande.

Juryn bestod av representanter från Renault, Berghs vd Camilla Wallander och Johanna Karlsson, Design Director på Pearly Jo.

– Konkurrensen var enorm, precis som den kreativa höjden i många av förslagen. Vinnande gruppen som skapade Clio Lozenge hade mött, och överträffat, vår brief på flera plan. Hela konceptet är hämtat ur Renaults DNA men med en egen lokal touch. En stilren och elegant design kombinerat med ett väldigt spännande kommunikationskoncept, fortsätter Lars Höglin i pressmeddelandet.

Renault Clio Lozange kommer att tillverkas i 200 exemplar och anländer till svensk Renaulthandel under våren 2016.

Medlemmar i vinnande teamet:

Gustaf Jonshult, Produktionsledare

Joel Clasén, Communication Design

Linnéa Björkman, Digital Strateg

Ariana Ocampo, Digital Kreatör

Jenny Löfgren, PR

Filip Lindén, Communication Design

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.