Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är årets Guldäggskampanj

Publicerad: 12 Januari 2011, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Hur påverkar kulturell bakgrund och jurysammansättning synen på reklam? Det undrar Komm och CP+B i årets Guldäggskampanj, som ska vända den negativa bidragstrenden.


Om ett par månader är det dags för Guldägget – och sannolikt en ny diskussion om hur man egentligen kan betygsätta och tävla i reklam.

Inför årets tävling har Sveriges Kommunikationsbyråer tillsammans med byrån CP+B låtit kreatörer från andra delar av världen bedöma – och omvärdera – juryns beslut från förra årets tävling.

– Vi gjorde ett experiment där vi lät belönade kreatörer omvärdera besluten. Det visar bland annat att det finns reklam som är gångbar internationellt, men det betyder inte att det är den som älskas mest av svenskarna som bedömts som den mest relevanta av Guldäggets jury, säger CP+B:s kreative chef Gustav Martner till dagensmedia.se.

Resultatet skickas i form av nya diplom och omgjorda Guldäggsböcker till de största reklambyråerna i dag, onsdag. Komm annonserar även i dagspress.

Enligt Maja Sjösten på Komm var syftet med kampanjen att ”visa hur viktig Guldägget är för branschen och för svensk reklam”.

– Guldäggsbidragen har minskat de senaste fyra åren men inte bidragen till de internationella tävlingarna. Så CP+B valde att i år att göra en kampanj som undersöker om reklam- och kommunikationskunskap är såpass globaliserad att de nationella tävlingarna inte behövs längre. Experimentet visar tydligt hur stor skillnad det blir i bedömningarna när man bara rationellt - ocn inte emotionellt - upplever en kommunikationsidé, Därför är Guldägget en viktig tävling för svensk reklam, säger hon.

Tycker du att den svenska Guldäggsjuryn speglar hur branschen ser ut i dag?

– Jag tycker att årets Guldäggsjury speglar branschen, även om de representerar spetsen av de absolut främsta kreatörerna inom svensk kommunikation. När vi väljer juryn tittar vi också självklart på att få en jämn fördelning bland kön, ålder, små och stora byråer samt små- och storstad.

 Kampanjen rullar fram till Guldägget och omfattar även en reklamfilm på tävlingens sajt, som dokumenterar arbetet från jurygrupperna i Ghana, Hong Kong och Riga.

Guldäggsgalan hålls den 14 april på Stockholm Waterfront.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.