Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Här är årets Cannesvinnare – enligt svenskarna i juryn

Publicerad: 22 juni 2015, 08:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

Like a girl, Gisele Bündchen och Nazis against nazis hör till favoriterna när svenskarna i Cannes-juryn utser årets bästa reklam.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Always-kampanjen ”Like a girl” är storfavorit årets Cannes Lions som drar igång på söndag.

Det står klart efter att Dagens Media bett några av de svenska representanterna i Cannes-juryn tipsa om sina toppkandidater till årets lejon.

Här är det senaste årets bästa reklam enligt dem.

Like a girl

Kund: P&G, USA

Byrå: Leo Burnett Toronto, London, Chicago och Holler

Varför ses det som en förolämpning att göra något "som en tjej"? Det frågar sig Procter & Gamble och Always i sin kampanj där de vill omvärdera uttrycket "like a girl", som nyligen vann det finaste priset, en svart penna, i kreativitetstävlingen D&AD.

Kampanjen, som bygger på en forskning som visar att flickor tappar mycket av sitt självförtroende under puberteten, hade premiär under Superbowl, en plattform där det ytterst sällan visas reklam för mensskydd, och är en av Forsman & Bodenfors Anna Qvennerstedts favoriter från året som gått.

– Jag blir löjligt rörd av detta varje gång jag ser den. Många kampanjer idag är så komplexa och smarta och tekniska, och jag tycker att det är befriande att se att man kan väcka känslor med så oerhört enkla medel när man har något intressant att säga, säger Anna Qvennerstedt som i år sitter i juryn som ska utse årets Titan & Integrated-vinnare.

– Inte nog med lovord kan sägas om detta projekt som tar fördomarna som går oss förbi varje dag och lyfter upp dem till ytan får att se hur de påverkar oss. Briljant, säger Lowe Brindfors cd Calle Sjönell, som sitter i årets Film craft-jury.

I will what I want

Kund: Under Armour

Byrå: Droga 5

Supermodellen Gisele Bündchen genomför ett hårt träningspass samtidigt som hon i realtid utsetts för näthatarnas reaktioner på att hon är det nya ansiktet utåt för macho-sportmärket Under Armour, i denna film som snabbt blev en succé i sociala medier.

– Den här tror jag kommer att ta hem priser i alla kategorier som innehåller "use of social media", som är själva grunden i kampanjen, säger Forsman & Bodenfors ad Johanna Hofman-Bang, som sitter i årets Promo & Activation-jury.

– Gisele Bündchen får i kampanjens andra fas ta del av alla negativa kommentarer som ackumulerats på internet sedan hon presenterats som Under Armours nya ansikte, ett smart sätt att bygga en kampanj över tid.

Nazis against nazis

Kund: Rechts Gegen Rechts, Tyskland

Byrå: GGH Lowe och Grabarz & Partners

Eftersom det inte gick att stoppa neonazisternas årliga parad genom tyska Wunsiedel, bestämde sig organisationen Rechts Gegen Rechts, Höger mot höger, att dra nytta av paraden i stället. Utan nazisternas kännedom lyckades man förvandla demonstrationen till en välgörenhetsmarsch mot högerextremism.

Genom att knyta till sig sponsorer och engagera medborgare att bidra med pengar för varje steg nazisterna tog, samlade organisationen ihop 100 000 kronor till Exit Deutschland, som hjälper människor att ta sig ut extremistorganisationer.

– Underbar idé, så härligt enkelt och förödande effektivt. Nazister som samlar in pengar till avhoppande nazister är ju bara för bra, säger Calle Sjönell på Lowe Brindfors.

Guns with history

Kund: States United to Prevent Gun Violence

Byrå: Grey, USA

Antivapenorganisationen States United to Prevent Gun Violence och reklambyrån Grey, med Andreas Dahlqvist som kreativ chef, öppnade en popup-butik mitt i New York för försäljning av handvapen.

Väl inne i butiken fick köparna höra vapnens blodiga historia, och om vilka vapen som använts vid vilka masskjutningar, vådaskjutningar, mord och självmord. Syftet var att avskräcka köpare och begränsa spridningen av vapen i amerikanska hem.

En vinstfavorit i filmkategorin, tror Petra Albrektson, ad på Åkestam Holst, som satt i Cannes filmjury förra året.

– Som film betraktat berör den verkligen när vanliga människor, vars syfte är att köpa ett vapen för just protection, får reda på vapnets hemska historia, säger hon.

Mums and maids

Kund: The Transient Workers Count Too (TWC2), Singapore

Byrå: Ogilvy & Mather

Kontroversiell reklamfilm från Singapore där intervjuer med mödrar och deras barnflickor på ett smärtsamt tydligt sett visar att barnflickorna ofta känner barnen betydligt bättre än vad föräldrarna gör.

– Kampanjen bygger på en sådan stark och fundamental insikt att alla föräldrar som det handlar om bara måste följa uppmaningen, säger Björn Ståhl, cd på Ogilvys svenska byrå Ingo, som sitter i årets Direct-jury.

Men även om de flesta står bakom reklamfilmens syfte, som är att ge barnflickor i Singapore en ledig dag, har kampanjen också fått hård kritik för att den skambelägger yrkesarbetande kvinnor.

I Touch Myself

Kund: Cancer Council NSW, Australien

Byrå: JWT Sydney

Australiensiska artisten Chrissy Amphlett och hennes band Divinyls hade en hit på 90-talet med låten "I Touch Myself". Ett år efter att hon dog i bröstcancer i april 2013, fick låten nytt liv i en reklamkampanj för att öka kännedomen om bröstcancer.

I en känslosam och avskalad video framförs låten av tio nationella artister, däribland Olivia Newton-John som själv överlevt bröstcancer.

– Återhållen produktion som riktigt kryper under skinnet när man hör texten i denna kontext. Så enkelt, så effektivt, säger Calle Sjönell.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev