Här är årets aprilskämt

Bring lanserar "Pyjamasexpressen", Unibet gör Glenn Hysén till Sveriges första röstassistent och Sydsvenskan skriver om Pågatågen. Dagens Media har samlat mediernas och annonsörernas mest skruvade och ibland kritiserade aprilskämt.

Första april är lika med aprilsskämt. I vanlig ordning tog både medier och annonsörer tillfället i akt att försöka lura läsare, tittare och konsumenter.

Dagens Media har samlat några av de mest omskrivna och skruvade aprilskämten:

Head & shoulders lanserar Knees & feet

Precis som i den populära barnvisan tyckte shampooföretaget att knän och fötter inte ska bli bortglömda när man fräschar till sig.

Coca-cola lanserar tre nya smaker

För dig som undrat hur avokado, surdeg eller kol skulle smaka som läsk. April april! Och tack och lov för det får vi väl ändå konstatera.

Mums? foto: skärmdump

Glenn hemma - Unibets röststyda assistent

Smarta assistenter för hemmet har verkligen börjat blomma ut med Amazons Alexa och Google home. Unibet ville inte vara sämre och meddelade att man i samarbete med Glenn Hysén lanserat en röststyrd assistent för hemmet.

Bring – "Pyjamasexpressen"

Runt midnatt den 1 april landade ett mejl från Bring i Dagens Medias redaktionsmejl. Rubriken ”Bring inför hemleveranser när du sover” följdes av texten ”Bring tar ytterligare ett steg mot än mer flexibla och precisa leveranser och lanserar ’Pyjamasexpressen’ – leverans rakt in i ditt sovrum – när du sover”.

– Bring är och ska vara den ledande aktören inom e-handel och hemleveranser med den bästa mottagarupplevelsen på marknaden, då krävs det ansträngningar. När vi inför leveranser ända fram till näsan på kunden, när den sover, så visar vi på vår flexibilitet och erbjuder en tjänst som är unik, kommenterade Adam Leth informationschef på Bring.

Sydsvenskan och Pågatågen

Under söndagen rapporterade Sydsvenskan om att de skånska Pågatågen stod för förändringar efter höstens #metoo-revolution. Artikeln var ett aprilskämt, tågen skulle bli varken rosa eller regnbågsfärgade.

I efterhand har Aftonbladet skrivit om hur flera personer ansett skämtet som opassande, och till och med varit "dagens sämta skämt".

Google Shrine

Vägarna till sökoptimering är många och lite böner till Google själva tyckte de var en bra idé.

Mark Zuckerberg + H&M = minimalistisk klädkollektion

Klädjätten och Facebookgrundaren lanserar en kollektion inspirerad av hans oföränderliga utstyrsel: t-shirt och jeans. I paketpriset ingår sju identiska grå t-shirtar och ett par jeans. 

Simon Nilsson

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt