Här är årets alla valaffischer

2018-08-11 09:55  
Här är riksdagspartiernas valaffischer 2018.

Riksdagspartiernas lanseringar av valkampanjer har avlöst varandra – och alla har nu levererat budskapen de hoppas ska göra dem till vinnare i årets val. Här är resultatet av de 340 miljoner kronor som partierna beräknas ha lagt på sina reklambudgetar.

Med en dryg månad kvar till valet har nu alla partier levererat reklammaterialet som de hoppas ska lotsa dem till goda valresultat i september. Många tunga reklambyråer i Sverige avböjer att samarbeta med politiska partier, som Dagens Media tidigare berättat om. En undersökning visar dessutom att den negativa inställningen till politisk reklam ökat ganska rejält de senaste åren. Trots detta beräknas riksdagspartierna lägga sammantaget runt 340 miljoner kroner på sina reklambudgetar.

Miljöpartiet

Ordet "Nu" står i fokus, och det är ingen tvekan om vad som syftas. Klimatfrågan står i fokus, och det visuella uttrycket är både ödesmättat och direkt. "Det handlar om att ställa om nu, inte om fyra eller åtta år", sade Isabella Lövin när hon lanserade affischerna tillsammans med språkrörskollegan Gustav Fridolin. Ett litet missöde i sammanhanget är bilden på isbjörnen, som Miljöpartiet valde att använda som valaffisch. Bilden på det avmagrade djuret fick spridning över hela världen, i kontexten av miljöförstöring och dess konsekvenser. Bilden spreds av en organisation som använder just starka bilder för att väcka engagemang för sin sak. Fotografiet i fråga visade sig emellertid vara tagen i ett område där isbjörnpopulationen är välmående.

Miljöpartiets valaffischer 2018

Centerpartiet

Centerpartiets partisekreterare Mikael Arthursson sade vid lanseringen av affischerna att partiet vill föra fram ett budskap om värderingar som grundas på medmänsklighet och jämställdhet: "I en tid med ett hårdare samhällsklimat där många söker syndabockar och rasismen börjar breda ut sig, står Centerpartiet för ett helt annat budskap. Vi vill att Sveriges väg framåt ska bygga på värderingar om medmänsklighet och humanism, och att det är så vi också kan skapa trygghet, ordning och utveckling", sade han. Partiledaren Annie Lööf står i centrum, liksom frågor om småföretagande, landsbygd och vård.

Centerpartiets valaffischer 2018.

Moderaterna

Moderaterna kavlar upp armarna inför valspurten, med partiledarens bestämda och självsäkra uppsyn i svartvitt manér. Partisekreteraren Gunnar Strömmer lyfte vid presentationen av materialet fram Moderaterna som det enda riktiga regeringsalternativet, skriver Expressen. Socialdemokraterna skönmålar och Sverigedemokraterna orsakar splittring, hävdade han. Ingen av dem är kapabla att bilda en ny regering, till skillnad från Moderaterna. Åtminstone är det vad partiet vill förmedla med affischer som pryds av svenska flaggans färger och budskap som "Nu tar vi tag i Sverige".

Moderaternas valaffischer 2018.

Vänsterpartiet

Vänsterpartiet går till val på ett samhälle för alla, inte bara några få. "Det handlar om att bygga ett samhälle där alla får del av samhällets framgångar och där rikedomarna inte bara samlas hos en liten elit", skriver vänsterpartiet i pressmeddelandet som gick ut i samband med affischlanseringen. I valkampanjen leks det fyndigt med understrukna och överstrukna ord. ”Skatteflykt” är överstruket med ett rött streck, medan ”skolutflykt” är understruket. Bildspråket gör en ansats att inge förtroende, och alla bilder innehåller symboliskt nog fler än en person.  

Vänsterpartiets valaffischer 2018.

Sverigedemokraterna

Ordlöst, ljust och snällt. Sverigedemokraterna har i år struntat i att basunera ut budskap om asylpolitik och strängare straff på sina affischer. Det beror enligt SD:s kommunikationschef på att väljarna redan vet vad partiet står för, och på att partiet hellre vill prata om den nidbild av SD som de tycker målas, skriver Aftonbladet. Det Sverigedemokraterna försöker ge uttryck för i sina affischer, är att de i själva verket är en folkrörelse med stor bredd och stort samhällsengagemang, som består av personer med olika bakgrunder.

 

Sverigedemokraternas valaffischer 2018

Kristdemokraterna

Välfärden sviker de mest  utsatta, menar KD. Det försöker de visa genom att pryda sina affischer med närbilder av drabbade som tittar rakt in i kameran. Vårdköerna fördubblats, äldre får inte plats på äldreboende och brottsoffer får inte upprättelse, skriver KD i pressreleasen som spreds i samband med lanseringen. Utvecklingen framåt är dock inte ödesbestämd, utan den går att vända med rätt ledarskap och rätt politiska reformer, hävdar partiet.

Kristdemokraternas valaffischer 2018.

Socialdemokraterna

Statsminister Stefan Löfven spelar huvudrollen i socialdemokraternas affischer och film, men får på affischerna draghjälp av bland annat vallokomotiven Magdalena Andersson, Margot Wallström och Peter Hultqvist. ”Ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige” är mantrat som sossarna hoppas ska hjälpa dem hålla sig kvar vid makten, och copyn varnar bland annat för vad som skulle kunna hända om de förlorar den. Fokus är ämnen som skola, pensioner, jobb och vård.

Socialdemokraternas valaffischer 2018.

Liberalerna

Liberalerna rimmar fyndigt kring sina hjärtefrågor på årets valaffischer, och partiledaren Jan Björklund är den självklara stjärnan. "Vi vill att affischerna ska vara tydliga, synas väl och ställa frågor snarare än att bara tuta ut påståenden, sade partisekreteraren Maria Arnholm till Aftonbladet när affischerna lanserades.

"När extremistiska krafter växer och ett populistiskt-nationalistiskt parti blir ett av de allra största känner vi oss taggade att ta diskussionerna kring de här ämnena", sade hon på presskonferensen.

Liberalernas valaffischer 2018.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt