Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är Arbetsförmedlingens 17-miljonerskampanj

Publicerad: 17 Maj 2010, 13:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

En massiv kampanj ska få fler företag att använda Arbetsförmedlingen som rekryteringspartner.


I dagsläget vänder, enligt Arbetsförmedlingens egna siffror, bara 30 procent av landets arbetsgivare sig till Arbetsförmedlingen när de ska rekrytera.

Denna siffra lägger Arbetsförmedlingen stor vikt vid att få upp.

– Om vi inte har riktigt bra arbetsgivarkontakter kan vi inte ordna möjligheter för de som står utanför marknaden att komma in, säger Greta Svensson, informationsdirektör på Arbetsförmedlingen.

Enligt Greta Svensson är dock 89-90 procent av de företag som använder Arbetsförmedlingen nöjda.

– Vi behöver nå fler arbetsgivare och startade i höstas en informationssatsning för att prata om den stora generationsväxling som Sveriges arbetsplatser kommer att gå igenom under de kommande åren.

I morgon, tisdag, går startskottet för Arbetsförmedlingens hittills största kampanj enskilt riktad mot arbetsgivare. Den totala budgeten är 17 miljoner kronor, men då ingår också material till samtliga arbetsförmedlingar runt om i landet.

– Vi breddar nu budskapet till att omfatta även arbetsgivare som vill expandera, men inte riktigt vågar anställa, samt de som är en man kort. Vi fortsätter även prata om generationsväxlingen, som kommer att vara ett stort problem för de företag som inte lyckas ersätta kompetensen i tid.

Arbetsförmedlingen ska trycka på att de har en verktygslåda med möjligheter som praktikanter, nystartsjobb och instegsjobb, där företag kan testa en medarbetare under fördelaktiga former.

Kampanjen, som är framtagen av Baluba, ska gå i tv, radio, på webben och via event runt om i landet. Springtime sköter det lokala pr-arbetet.

I reklamfilmerna illustreras arbetsgivarnas problem genom en symfoniorkester.                            

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.