Här är Apples lösning på lösenordsskräcken

2018-07-10 11:07  
Publiken chockas över den kniviga frågan som mannen i Apple-reklamen får.

Apple dramatiserar stressen över att komma ihåg lösenord och koder i reklam för Face ID.

Vi har alla nog varit där när vi inte kommer ihåg en kod eller ett lösenord oavsett om det är till bankkontot, mailen, porten eller till ens mobiltelefon och vi har nog alla blivit en aning stressade när den plötsliga glömskan faller in.

Det utgår i alla fall Apple ifrån som valt att dramatisera den typen av situation för att göra reklam för sin nya Face ID-funktion som låser upp exempelvis Icloud genom ansiktsigenkänning istället för ett lösenord.

Framför en enorm publik får en manlig deltagare i en frågesportstävling frågan om lösenordet till hans onlinebank lyder, som mannen skapade tidigare under dagen.

Publiken häpnar över frågan, någon svimmar och ett sorl går genom lokalen – hur ska han lyckas svara rätt på detta? Mannen svettas, skruvar på sig, försöker visualisera lösenordet i luften medan tiden för att svara på frågan tickar ned.

Till slut tar mannen upp sin mobil ur fickan och vips har telefonen låst upp sig – ingen kod behövs.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt