Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är Apolivas uppföljare till skräckfilmen

Publicerad: 29 April 2010, 12:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

UPPDATERAD. På måndag är det premiär för Apolivas uppföljare till fjolårets reklamfilm, som orsakade skrämselhicka för bortåt 100 000 Facebook-användare. Se filmen på Dagensmedia.se.


Forsman & Bodenfors spinner vidare på Apolivas koncept ”För svenska förhållanden” i nya kampanjen. I mars lanserades bloggen Apolivafilmblogg.se. Där uppmanades konsumenter att bidra med bilder och ljud som skulle tolka det typiskt svenska. Bidragen har varit utgångspunkten för nästa reklamfilm, som går upp på måndag, regisserad av Mikael Marcimain.

– Vi vill hylla den typiskt svenska vardagen, som miljonprogram och mexitegel, och göra det på ett vackert och poetiskt sätt i filmen, säger Filip Nilsson, cd på Forsman & Bodenfors.

Adina Fohlin återkommer i huvudrollen, men den här gången blir det inga blixtar och dunder med piskande regn. Sist orsakade det bortåt 100 000 förskräckta konsumenter, som förenades i Facebook-gruppen ”Jag är rädd för tjejen i Apoliva-reklamen”.

– Det blev ett sådant otroligt ståhej sist, så vi funderade länge vad vi skulle göra med all den energin som finns därute. Det födde idén till det ett helt transparent projekt som konsumenterna kan läsa om på bloggen och delta i om de vill, säger Filip Nilsson.

Den kända sångerskan Victoria Bergsman har gjort reklamfilms-musiken och släpper den även som singel.

– Vi tror att musiken kommer att vara minst lika viktig som filmen den här gången. Den kommer förhoppningsvis att driva mycket trafik till bloggen. Filmen ska upplevas som en poetisk musikvideo med Adina, som den här gången får vara mer sig själv, säger Filip Nilsson.

På måndag får bloggen även en ”filmmaskin” där besökarna kan göra sin egen reklamfilm baserad på ett tjugotal klipp, bilder och ljud som Forsman & Bodenfors valt ut bland bidragen. Tävlingen om bästa bidraget pågår till 15 maj. OMD är mediebyrå.

Lyssna på musiken här och se ett klipp från nya filmen här. Den gamla skrämselfilmen ser du här.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.