Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är alla vinnarna i Årets kampanj

Publicerad: 9 Maj 2019, 08:23

Bild 1/3  Grand prix går till McDonalds för kampanjen ”Beat the heat”.

Foto: Anna Hållams

McDonalds och OMD tar hem Grand prix under Stockholm Media Award.


Ämnen i artikeln:

BlossaSvenska SpelScreamStockholm Media AwardMcDonaldsOMDStockholm Media Week

Pristagarna i Stockholm Media Awards kategori Årets kampanj är klara. Prisets syfte är att belöna en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjens medielösning skall kännas nydanande och innovativ.

Grand prix går till McDonalds för kampanjen ”Beat the heat” insänd av OMD. Guld går till Blossas kampanj ”Den vintertid nu kommer” insänd av Scream och Svenska Spels kampanj ”Oddset – TheJannewalk” tar hem silver insänd av OMD. 

Här är alla vinnarna:

Grand prix
Annonsör: McDonald’s
Kampanj: Beat the Heat
Tävlingsbidrag insänt av: OMD
Övriga involverade partners: Visual Art

Motivering:
Hur skapar man en försäljningssuccé i en kategori, där annonsören varken är top of mind eller ens i ”frame of reference” för kunden? Jo, man ber till vädergudarna! Eller så gör man ett skolboksexempel på hur man med gediget insiktsarbete och tydlig strategi skapar en medielösning som i realtid följer det som påverkar efterfrågan mest: var i vårt avlånga land solen skiner – och ger människor just där och då ett riktigt glassigt erbjudande. Tillsammans blev resultatet både tidernas bästa försäljning och gav Sverige en ny svalkande destination när kvicksilvret steg.

Guld
Annonsör: Blossa, Altia Sweden
Kampanj: Den vintertid nu kommer
Tävlingsbidrag insänt av: Scream
Övriga involverade partners: Havelle, Prime och Sony Music

Motivering:
I den mörkaste tiden på året, när alla slåss om vår plånbok och tiden är knapp, måste man hitta nya vägar till kundernas hjärtan för att beröra. Inte minst om man är ett gammalt klassiskt varumärke med många nya konkurrenter som slåss om uppmärksamheten och begränsad budget. Då gäller det att sätta en strategi och skapa en lösning som ger effekt. Så klokt då att bjuda alla sinnen på det bästa produkten har att erbjuda: doften, känslan av värme och bilden av trevnad. Allt på gator och torg, mitt i stressen. Dessutom med ljudligt stöd av en kär sommarklassiker omklädd i nytänkande vinterskrud. Som klättrade på både spellistor och ända in på landets julavslutningar. Så insiktsfullt och välintegrerat att det är värt en skål!

Silver
Annonsör: Svenska Spel
Kampanj: Oddset – TheJanneWalk
Tävlingsbidrag insänt av: OMD
Övriga involverade partners: Perfect Fools och Visual Art

Motivering:
I tv-soffan är ALLA experter när vår heder som fotbollsnation står på spel. Om någon bara lyssnade så skulle det bli ordning på både taktiken och passningsspelet. Sagt och gjort. Med ett långvarigt sponsorskap i botten skapades en idé som tog tag i engagemanget hos målgruppen och en medielösning som serverade de kloka inspelen just när förbundskapten hade tid. En kampanj som blev en dialog när reaktionerna filmades, spreds tillbaka till fansen och dessutom fick stor förtjänad uppmärksamhet. Om spelet på plan blev bättre vet vi inte, men kampanjens kreativitet och resultat bäddade för en promenadseger.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev