Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är alla vinnare i Guldägget 2020

Publicerad: 29 Maj 2020, 13:53

Två guldägg gick till Åkestams Holsts ”A hard pill to swallow” för Apotek Hjärtat.

Hela listan – spana in alla vinnare i Guldägget 2020.


Ämnen i artikeln:

reklambyråerGuldägget

Under fredagen avgjordes Sveriges största reklamtävling som i år skedde digitalt. Syftet med tävlingen är att höja den kreativa standarden och lyfta fram och prisa Sveriges absolut bästa kommunikation. 

Åkestam Holst är, enligt Resumés sammanställning, den byrå som kammar hem flest priser. Totalt prisas byrån med fyra guldägg, guldskrift och hela 12 silverägg. Två av guldäggen gick till kampanjen ”A hard pill to swallow” för Apotek Hjärtat. 

KATEGORI AKTIVERING

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Hanna Belander
Ledamöter: Lina Brunzell, Martin Lundgren, Max Hultberg, Rojan Munthe, Stephanie Moradi, Zeynep Sahin

Guldägg

Bidragsnamn: 50/50        
Uppdragsgivare: Burger King    
Tävlande byrå: INGO Sthlm
Motivering: Stort grattis Ingo Sthlm och Burger King till ett mycket välförtjänt ägg. Trots tufft motstånd och ovanligt många Guldäggsvärdiga bidrag, var det ändå ett som stack ut som en solklar vinnare redan från början. En sådan där pangidé som gör alla oss andra avundsjuka. Så enkelt och genialt och dumt och smart på samman gång. Helt omöjligt att motstå. Det var till och med så att vegetarianerna i juryn funderade på om det inte hade varit värt att dra en chansning. Och för den som i framtiden funderar över vad som egentligen menas med ”aktivering” kan man hädanefter hänvisa till Guldäggsboken 2019. Bättre än så blir det inte.  

Silverägg

Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow        
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative        
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: The Not Big Macs        
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: INGO Sthlm

Bidragsnamn: Ölavtalet        
Uppdragsgivare: Norrlands Guld
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Diplom

Bidragsnamn: Abbey Road    
Uppdragsgivare: Volkswagen    
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Bidragsnamn: Bara Pjölk Smakar Pjölk    
Uppdragsgivare: Oatly    
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control

Bidragsnamn: DO Black    
Uppdragsgivare: Doconomy    
Tävlande byrå: RBK

Bidragsnamn: Entréstrumpor    
Uppdragsgivare: Fotografiska    
Tävlande byrå: ORD&BILD

Bidragsnamn: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN    
Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA


KATEGORI ANNONSERING

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Alexander Fredlund
Ledamöter: Christina Knight, Anna Boberg, Fredric Thunholm, Jakob Swedenborg, Mattias Dahlqvist, Molly Rennéus 

Guldägg

Bidragsnamn: Om världen inte får se.        
Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Motivering: På samma ögonblickliga sätt som dessa ikoniska bilder förändrade hur vi såg på krig, konflikter och elände lyckas dessa annonser förmedla hur viktigt det är med pressfrihet. Genom att ta bort det som väckte känslor i originalbilderna lyckas man skapa annonser som verkligen berör. Världen behöver få se bilder som dom här och det behövs annonser som dom här för att påminna om det.

Silverägg

Bidragsnamn: Barnäktenskap    
Uppdragsgivare: Unicef    
Tävlande byrå: TBWA Stockholm

Bidragsnamn: Den Clarityn 10 mg nu kommer    
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Peter och Fredrik fick till en öl    
Uppdragsgivare: Norrlands Guld    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Sveriges lyxigaste matkasse    
Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet    
Tävlande byrå: Garbergs

Diplom

Bidragsnamn: Den funktionsnedsatta annonsen
Uppdragsgivare: Arbetsförmedlingen    
Tävlande byrå: Le Bureau

Bidragsnamn: En god jul till    
Uppdragsgivare: Hjärtebarnsfonden    
Tävlande byrå: Milk

Bidragsnamn: Nyårsannonsen    
Uppdragsgivare: SJ    
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Ölavtalet    
Uppdragsgivare: Norrlands Guld    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

 

KATEGORI AUDIO

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Lina Brunzell
Ledamöter: Hanna Belander, Martin Lundgren, Max Hultberg, Rojan Munthe, Stephanie Moradi, Zeynep Sahin

Guldägg

Bidragsnamn: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN        
Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Motivering: Årets guldägg i kategori Audio går till Hesa Fredrik, eller ja till er (Åkestam Holst NoA och Pressbyrån) som lyckades hijacka den tjutande signalen om ”viktigt meddelande till allmänheten” med ett ännu viktigare meddelande - det är dags för trefika.  Vi var alla enade om att detta bidrag verkligen utvecklar kategorin och öppnar upp för fler smarta, kreativa idéer i framtiden. Och från och med nu kommer vi alltid bli sugna på kaffe när larmet går. Hatten av!

Silverägg

Bidragsnamn: Triss-tunes – reggae, punk och jul    
Uppdragsgivare: Svenska Spel Tur, Triss    
Tävlande byrå: King

Diplom

Bidragsnamn: Nyårsdikten 2.0    
Uppdragsgivare: Mind    
Tävlande byrå: TBWA Stockholm

Bidragsnamn: Wilhelm Scream    
Uppdragsgivare: Samsung Electronics Nordic    
Tävlande byrå: Wenderfalck


KATEGORI DIGITALT

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Petra Albrektson
Ledamöter: Magnus Ivansson, Ellinor Ekström, Karl Risenfors, Louise Lundqvist, Nico Bonassi, Per-Olof Lundgren

Guldägg

Bidragsnamn: Mönstringslinsen        
Uppdragsgivare: Rekryteringsmyndigheten    
Tävlande byrå: Familjen

Motivering: Med en enkel och sann insikt kring förberedelse och nervositet löser Mönstringslinsen ett konkret kommunikationsproblem på ett modernt och relevant sätt. Valet av plattform sänker barriären för målgruppen att ta del av aktiviteten på ett naturligt och underhållande sätt. Stort grattis till byrån, arbetsgruppen och Rekryteringsmyndigheten till ett fint och välgjort hantverk, elegant, relevant och smart.

Silverägg

Bidragsnamn: 50/50    
Uppdragsgivare: Burger King    
Tävlande byrå: INGO Sthlm

Bidragsnamn: Ölavtalet    
Uppdragsgivare: Norrlands Guld    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Diplom

Bidragsnamn: Ett Högt Pris    
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders    
Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick

Bidragsnamn: Grönborg Live    
Uppdragsgivare: Oddset, Svenska Spel Sport & Casino    
Tävlande byrå: Perfect Fools 

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative    
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

 

KATEGORI FÖRPACKNINGSDESIGN

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Anders Kornestedt

Ledamöter: Sara Hildén-Bengtsson, Cornelia Waldersten, Greg Brown, Greger Ulf Nilsson, Linus Östberg, Parasto Backman 

Guldägg

Bidragsnamn: Tjoget Above the Clouds        
Uppdragsgivare: SAS & Tjoget    
Tävlande byrå: Open Studio
Motivering: Guldägg till Tjoget för några av de mest innehållsrika etiketterna någonsin: Nitton moln, tre flygplan, en båt och ett ufo. Sjutton hus, ett torn och två fågelholkar. Arton kvinnor (som alla heter Mary), två stjärnor, en regnbåge och mycket mera. När du sitter på ett flygplan har du all tid i världen att studera en förpackningsdesign. Fyndigt, kongenialt och ovanligt relevant.

Silverägg

Bidragsnamn: Husmanskost    
Uppdragsgivare: Pontus Frithiof    
Tävlande byrå: Frankenstein Studio

Bidragsnamn: Play Food from the Future    
Uppdragsgivare: WIN WIN Awards    
Tävlande byrå: Happy F&B/Forsman & Bodenfors

Diplom

Bidragsnamn: Positano (Yes)    
Uppdragsgivare: Positano    
Tävlande byrå: Open Studio

 

KATEGORI HANTVERK

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Alexander Elers
Ledamöter: Emma Rosas Hott, Frenne Hirani, Gustav Egerstedt, Linnea Roxeheim, Malin von Werder, Viktor Skogqvist

Guldägg

Bidragsnamn: Above and beyond        
Uppdragsgivare: Com Hem    
Tävlande byrå: M&C Saatchi
Motivering: En storslagen upplevelse sällan skådad i svensk reklam. Med en oerhört kvalitativ produktion i världsklass där varenda liten detalj överösts av hantverkskärlek blåstes vi nästan av jurystolarna. Det är vackert, spännande och inlevelsefullt. Ett bidrag som når svindlande höjder.

Silverägg

Bidragsnamn: Höna av en fjäder    
Uppdragsgivare: SVT    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Livet! LO – Facket Försäkrar    
Uppdragsgivare: LO Facket Försäkrar    
Tävlande byrå: Svensson Kommunikation

Bidragsnamn: När barn berättar    
Uppdragsgivare: Bris    
Tävlande byrå: Volt

Bidragsnamn: När livet vänder    
Uppdragsgivare: Cancerfonden    
Tävlande byrå: King

Bidragsnamn: Opening the Opera    
Uppdragsgivare: Kungliga Operan    
Tävlande byrå: DVA Studio

Diplom

Bidragsnamn: Barncancerfonden    
Uppdragsgivare: Barncancerfonden    
Tävlande byrå: Aspekt/Garbergs

Bidragsnamn: För Erica    
Uppdragsgivare: McDonald's    
Tävlande byrå: NORD DDB Stockhol

Bidragsnamn: Go ahead, eat like a vegan    
Uppdragsgivare: Oatly    
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control

Bidragsnamn: Investera i din sömn    
Uppdragsgivare: Sova    
Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: The musical massacre 2    
Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest    
Tävlande byrå: GEAB 

Bidragsnamn: Things    
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Välkommen till Folknätet    
Uppdragsgivare: Telia    
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

 

KATEGORI IDENTITETSDESIGN

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Sara Hildén-Bengtsson
Ledamöter: Anders Kornestedt, Cornelia Waldersten, Greg Brown, Greger Ulf Nilsson, Linus Östberg, Parasto Backman

Guldägg

Bidragsnamn: Positano (Yes)        
Uppdragsgivare: Positano    
Tävlande byrå: Open Studio
Motivering: Juryn ger guldägget till en identitet skapad med sax, sötma och syra. Med få och enkla element har man på ett lustfyllt sätt skapat en stor helhet. Positano (Yes) identitet har en äkthet och direkthet som ingen i juryn kunde värja sig mot.

Silverägg

Bidragsnamn: Fading Stories    
Uppdragsgivare: Raoul Wallenberg Academy    
Tävlande byrå: Sunny at Se

Diplom

Bidragsnamn: Till alla julmänniskor och alla andra    
Uppdragsgivare: Åhléns    
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Polestar    
Uppdragsgivare: Polestar    
Tävlande byrå: Stockholm Design Lab

KATEGORI INNOVATION

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Magnus Ivansson
Ledamöter: Petra Albrektson, Ellinor Ekström, Karl Risenfors, Louise Lundqvist, Nico Bonassi, Per-Olof Lundgren

Guldägg

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative        
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Motivering: Bidraget The E.V.A. Initiative vinner Guldägg för att de på ett innovativt sätt belyser och samtidigt erbjuder en lösning på ojämlikheter i säkerhet mellan kön i bilindustrin. På ett sätt som dessutom ligger helt i linje med Volvos varumärkesplattform och strategi. Initiativet baseras på krockdata från olika kroppsstorlekar och kön som samlats in under 50 år. Data som man nu fritt delar med sig av för att säkerställa att fler biltillverkare ska kunna erbjuda säkrare körning till alla i bilen. Ordningen är på väg att bli återställd. Och det är guld värt.

Silverägg

Bidragsnamn: 50/50    
Uppdragsgivare: Burger King    
Tävlande byrå: INGO Sthlm

Bidragsnamn: DO Black    
Uppdragsgivare: Doconomy    
Tävlande byrå: RBK 

Bidragsnamn: Mönstringslinsen
Uppdragsgivare: Rekryteringsmyndigheten    
Tävlande byrå: Familjen 

Diplom

Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow    
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Ölavtalet    
Uppdragsgivare: Norrlands Guld    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

 

KATEGORI INTEGRERAT

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Martin Lundgren
Ledamöter: Hanna Belander, Lina Brunzell, Max Hultberg, Rojan Munthe, Stephanie Moradi, Zeynep Sahin

Guldägg

Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow        
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Motivering: Aldrig har det varit lättare att bombardera folk med reklam. Aldrig har folk varit mindre sugna på att bli bombarderade med reklam. Apotek Hjärtat har skapat en integrerad kampanj som inte tävlar i antal enheter utan leder med en idé som fått oss att uppmärksamma ett ämne många inte orkar eller vill prata om. Det är en gyllne påminnelse om att fantastiska idéer fortfarande är det starkaste pillret mot reklamtrötthet.

Silverägg

Bidragsnamn: Get Smoooth    
Uppdragsgivare: Klarna    
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative    
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    
Tävlande ​byrå: Forsman & Bodenfors 

Bidragsnamn: Ölavtalet    
Uppdragsgivare: Norrlands Guld    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Diplom

Bidragsnamn: Spola Mjölken    
Uppdragsgivare: Oatly    
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control

 

KATEGORI KORTARE FILMER

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Magnus Jakobsson
Ledamöter: Sophia Lindholm, Daniel Wall, Erik Lindqvist, Gisela Andersson, Linnéa Gardefjord, Maria Lashari

Guldägg

Bidragsnamn: Var Smak Har Sin Tid    
Uppdragsgivare: Oatly    
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control
Motivering: En film som med ett fantastiskt hantverk, en oerhörd träffsäker copy och en kaxighet som inte tillåts någon annan än Oatly går ”Vår smak har sin tid” rakt in i hjärtat.

Att låta Kjell Bergqvist bli en symbol för en hel motsträvig generation och sedan avslöja honom som en trojansk häst är inget mindre än genialt. 

När kommunikation är som bäst, förmågan att långt utanför en film, engagera och skapa debatt - i ett helt land.

Silverägg

Bidragsnamn: Living La Vida Loka    
Uppdragsgivare: Loka    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA 

Bidragsnamn: Maurten Unofficial    
Uppdragsgivare: Maurten    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: När barn berättar    
Uppdragsgivare: Bris    
Tävlande byrå: Volt

Diplom

Bidragsnamn: Ge drömmen en chans på fredag
Uppdragsgivare: Svenska Spel Tur, Eurojackpot    
Tävlande byrå: King

Bidragsnamn: Höna av en fjäder    
Uppdragsgivare: SVT    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Osötad Ketchup    
Uppdragsgivare: Felix/Orkla Foods    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: The Early End    
Uppdragsgivare: Sector Alarm    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

KATEGORI LÄNGRE FILMER

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Sophia Lindholm
Ledamöter: Magnus Jakobsson, Daniel Wall, Erik Lindqvist, Gisela Andersson, Linnéa Gardefjord, Maria Lashari

Guldägg

Bidragsnamn: När livet vänder        
Uppdragsgivare: Cancerfonden    
Tävlande byrå: King

Motivering: Det finns saker som inte går att blunda för. Saker som en filmjury inte heller kan blunda för.

Det är inte första gången den emotionella bergochdalbana som är cancer skildras i en fantastisk reklamfilm. Men det är kanske första gången det görs såhär bra. Att på detta sätt berätta om något av det svåraste som kan drabba en familj är värt kategorins finaste pris.

Grattis, King och Cancerfonden!

Silverägg

Bidragsnamn: Höna av en fjäder    
Uppdragsgivare: SVT    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: The musical massacre 2    
Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest    
Tävlande byrå: GEAB

Diplom

Bidragsnamn: Dear Condom II    
Uppdragsgivare: RFSU AB    
Tävlande byrå: House of Radon

Bidragsnamn: Det är inte tanken som räknas    
Uppdragsgivare: Unicef    
Tävlande byrå: TBWA Stockholm

 

KATEGORI PR

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Marta Karlqvist
Ledamöter: Canan Yasar, Ebba Hultengren, Ellinor Irving, Hannes Kerstell, Johan Yilmaz, Patrick Kampmann

Guldägg

Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow    
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Motivering: Jesus må ha gjort vin av vatten. Och vin i all ära. Men här ökades komplexiteten genom att faktisk medicin utvanns ur vattnet. En ”anti-medicin” som med sin skadliga cocktail ger hög innovativ kraft och vänder på perspektivet för att skapa uppmärksamhet kring föroreningar från medicintillverkning. Med en stabil bas i forskning, en stark idé och design, förtjänar kampanjen vår uppmärksamhet och skapar en faktisk förändring genom en ny märkning. Ett textboksexempel på hur modern PR bör drivas som kommer att vara en måttstock även när mycket vatten hunnit rinna under broarna.

Silverägg

Bidragsnamn: DO Black    
Uppdragsgivare: Doconomy    
Tävlande byrå: RBK 

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative    
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Diplom

Bidragsnamn: Google BAdWords    
Uppdragsgivare: Bris    
Tävlande byrå: Volt

Bidragsnamn: Lost & Sold    
Uppdragsgivare: SL    
Tävlande byrå: Ehrenstråhle

 

KATEGORI UTOMHUS

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Christina Knight
Ledamöter: Alexander Fredlund, Anna Boberg, Fredric Thunholm, Jakob Swedenborg, Mattias Dahlqvist, Molly Rennéus

Guldägg

Bidragsnamn: Billboard Hotels    
Uppdragsgivare: McDonald's    
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm
Motivering: Guldägget går till ”Billboard Hotels” för en idé helt i linje med McDonald’s satsning på hållbarhet och ett mer ’grönt’ erbjudande.

Dessutom är idén i sig ett smart, enkelt och kreativt utnyttjande av redan befintliga utomhusytor. Det gör det enkelt för franchisetagare att konkret och lokalt bidra till en mer hållbar värld och samtidigt visa att en stor aktör som McDonald’s gör skillnad i en angelägen fråga.

Silverägg

Bidragsnamn: Barn och cancer hör inte ihop    
Uppdragsgivare: Barncancerfonden    
Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN    
Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Ölavtalet    
Uppdragsgivare: Norrlands Guld    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Diplom

Bidragsnamn: Dear Haters    
Uppdragsgivare: SL    
Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: McMack    
Uppdragsgivare: McDonald's    
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Bidragsnamn: Sista brevet    
Uppdragsgivare: Make a Change    
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Bidragsnamn: Welcome to my hometown    
Uppdragsgivare: Arbetsförmedlingen    
Tävlande byrå: Le Bureau

Bidragsnamn: Ät Bättre    
Uppdragsgivare: KRAV    
Tävlande byrå: ANR BBDO

 

SPECIALPRIS GULDBLICK

Guldblicksakademien 2020: Tove Langseth (Ständig Sekreterare), Rikard Holst, Karin Frisell, Johan Landin, Tomas Granath, Lars Elfman, Clara Uddman, Petter Swanberg, Jesper Hellzén

Vinnare

Bidragsnamn: The musical massacre 2    
Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest    
Tävlande byrå: GEAB    
Art Directors: Gustav Egerstedt & Alexander Rehnby
Motivering: Årets pristagare vinner tack vare den mordiska beslutsamheten, diaboliska envisheten och knivskarpa formkänslan. Juryn chockades av den grymt säkra regin, fasansfullt utstuderade grafiken och det övernaturligt pricksäkra visuella språket. Det är med skräckblandad förtjusning som vi hälsar Gustav Egerstedt och Alexander Rehnby välkomna in i Guldblicksakademien tack vare deras jobb Musical Massacre 2! Stort Grattis! 

Övriga nominerade

Bidragsnamn: Get Smoooth    
Uppdragsgivare: Klarna    
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm     
Art Directors: Clara Uddman, Petter Swanberg & Jesper Hellzén

Bidragsnamn: Go ahead, eat like a vegan    
Uppdragsgivare: Oatly    
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control    
Art Director: Björn Lindén

 

SPECIALPRIS GULDSKRIFT

Guldskriftsakademien 2020: Anna Qvennerstedt (Ständig Sekreterare), Johannes Ivarsson, Olle Langseth, John Schoolcraft, Anna Boberg, Lina Franzon, Ida Backman, Magnus Jakobsson, Fredric Thunholm

Vinnare

Bidragsnamn: Den Clarityn 10 mg nu kommer    
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA    
Copywriter: Petter Nylind
Motivering: Det är otroligt svårt att vinna guldskrift. Varje ord i varje bidrag vägs på guldvåg av en handfull synnerligen kinkiga copywriters. Därför är årets vinnare kanske den mest briljanta någonsin. För hen har lyckats med den oerhörda bedriften att vinna guldskrift utan att behöva skriva ett enda ord själv.

Ena halvan är skriven av en gammal psalmist – den andra av någon underbetald farmaceut. Men kombinationen är så pass genial att segern ändå är solskyddsfaktor 12!

Stort grattis till Israel Kolmodin (som gick ur tiden för drygt 300 år sedan), random medarbetare på Apotek Hjärtat – men framförallt – Petter Nylind på Åkestam Holst NoA för Den Clarityn 10 mg nu kommer!

Övriga nominerade

Bidragsnamn: Text på kartong    
Uppdragsgivare: Delicato    
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm    
Copywriter: Frida Siversen Ljung

Bidragsnamn: Triss-tunes    
Uppdragsgivare: Svenska Spel Tur, Triss    
Tävlande byrå: King    
Copywriter: Hedvig Hagwall Bruckner

 

PLATINAÄGGET

utses av Platinakademien
Mottagare: Johan Renck

 

TITANPRISET

Utses av KOMMs styrelse
Mottagare: Robyn
Motivering: I ett kvartssekel har Robyn burit Sveriges musikfana med skyhög kreativ integritet. Hennes mottaglighet och nyfikenhet för det okända har gjort henne till en av världens mest inspirerande kommunikatörer och kreatörer. Hennes musik, banbrytande framträdande, värderingar och intresse för teknik skapar en unik vision som bryter ny kommunikativ mark gång på gång. Hon är även en av vårt samhälles starkaste röst för att inspirera och engagera fler unga tjejer i vetenskap, teknik och matematik.

 

KYCKLINGSTIPENDIET

Jury 2020: Gabor Palotai, Mary Lee Copeland, Michal Sitkiewicz, Sedir Ajeenah, Shirin Troëng

Mottagare: Anna Salonen
Motivering: Med en till synes outtömlig energi och formstyrka har den här personen lyckats skapa imponerande idéer som rör sig bortom tid och rum. Under kort tid har hon redan hunnit med att rätta till historiska misstag, adressera samtida frågor och utnyttja framtidens teknik. Med en sån här bredd kan vi inte göra något annat än att här och nu tilldela henne kycklingstipendiet. Stort grattis Anna Salonen!

Mottagare: Martin Noreby & Simon Lublin

Motivering: Genom sina jobb lyckas de med bedriften att kombinera nytänkande med långsiktighet. Med intelligenta idéer som gör nytta både för kunden och samhället har de med lätthet övertygat juryn om att de förtjänar att bli årets kycklingstipendiater: Simon Lublin och Martin Noreby.

Mottagare: Richard Ntege

Motivering: Med hög konstnärlig kvalité och kreativitet skapar han en unik och dynamisk värld. Genom att ta risker och verka utanför den etablerade byråvärlden går han sin egen väg och visar en alternativ möjlighet även för andra. För sitt mod att radikalt sticka ut från mängden belönas Richard Ntege med kycklingstipendiet.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

reklambyråerGuldägget

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.