Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Här är alla Roy-vinnare

Publicerad: 23 Oktober 2013, 19:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Callboy ligger bakom årets bästa reklamfilm, enligt Roy-juryn.


Ämnen i artikeln:

Roygalan

Det är reklamfilmen ”Paris” för Svensk Adressändring som gör att produktionsbolaget Callboy står som vinnare. I filmen får tittarna se vad man kan gå miste om, om man inte adressändrar när man flyttar.

Filmen vann tidigare i år även ett guldägg, vilket då gick till reklambyrån TBWA.

Priset Årets Royalty går till Christina Knight, cd på reklambyrån Ingo, som bland annat givit ut boken ”Mad Women” om kvinnor i reklambranschen.

Syftet med priset är just att belöna ”en person eller organisation som genom sina insatser under det gångna året har bidragit till en jämnare könsfördelning i branschen”.

Tobias Granström utses till bästa reklamfilmsregissör. Han ligger bland annat bakom Lantmännens ”Från jord till bord”.

Bästa reklamfilmsfotograf är Jakob Ihre, som belönas för filmen ”Day one” för Dicks Sporting Goods.

 

Bästa reklamfilm

Callboy – ”Paris” för Adressändring.

Juryns motivering: Med massor av charm och en vältajmad dramatisk vändpunkt lyckas denna tragikomiska berättelse vara både underhållande och tydlig – samtidigt som den väcker eftertanke.

 

Bästa Reklamfilmsregissör

Tobias Granström – ”Transformation man” för Chevy Malibu, ”Från jord till bord” för Lantmännen, ”Water of your life” för Hartwall Novelle.

Juryns motivering: Med osviklig känsla för rytm och ett öga för både detaljer och helhet, behärskar han konsten att både överraska och förnya traditionellt berättande.

 

Bästa Reklamfilmsfotograf

Jakob Ihre – ”Day One” för Dicks sporting Goods.

Juryns motivering: Med säker blick och skickligt handlag skapar han bilder med intensiv närvarokänsla och fyller skenbart alldagliga miljöer med vibrerande liv och överraskande skönhet.

 

Bästa Animation

Naive – ”Ancient Invention” för General Electric China.

Juryns motivering: Med perfekt balans mellan formmässig stringens och visuellt gränslös fantasi förenas den urgamla konstformen med ett modernt, vackert och organiskt berättande. En fantastisk film helt enkelt.

 

Bästa Visual Effect

Stopp – ”Lotto Bilbanan” för Lotto.

Juryns motivering: Med ett friskt humör är årets vinnarfilm ett strålande exempel på hur lekfullt Visual Effect-arbete och en skarp grundidé tillsammans skapar en riktigt underhållande film.

 

Bästa Interaktiva Reklamfilm

Acne Production/Carnibird - ”Golden Chains” för ALB.

Juryns motivering: Årets vinnarfilm har utnyttjat mediets möjligheter på ett smart sätt och förenar skickligt sin rappa ton med ett överraskande grafiskt uttryck.

 

Folkets Pris

Film de Liberté - ”Katt” för Folksam.

 

Årets Royalty

Christina Knight.

Jurymotivering: Årets pristagare har med sin egen person och andras berättelser lyft en av vår tids största utmaningar, både i Sverige och i världen. Genom att kommunicera erfarenheter och råd från några av de tyngsta namnen i vår bransch världen över har hon inte bara gett dem en plats i historien, utan även visat vägen för andra unga talanger och satt ljuset på en kultur som fortfarande begränsar oss. För sitt engagemang och sina insatser för en jämnare könsfördelning i branschen går Årets Royalty till Christina Knight.

 

Roy Junior

Din 50-lapp – framtagen av Matilda Hjälmeby, Anthony Hubeny, Sebastian Nordström, Martin Jangö Fornander, Lina Franzon, Mickel Yu, Felix Källström, Adam Hultin

Jurymotivering: Genom ett tydligt och renodlat budskap får filmen oss att bli berörda och vilja göra skillnad. Med ett hantverk som sticker ut från bruset och får varje tittare att stanna till, äntligen kan vi tillkännage den allra första vinnare av Roy Junior utmärkelsen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Roygalan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.