Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är alla Guldäggsvinnare

Publicerad: 25 April 2019, 21:10

Åkestam Holst vinner ett guldägg för Arlas ”Bara mjölk smakar mjölk”.

Åkestam Holst är återigen Guldäggets mest belönade byrå.


Ämnen i artikeln:

Forsman BodenforsNord DDBÅkestam HolstGuldägget

Förra året vann Åkestam Holst hälften av alla guldägg. Även inför årets gala såg det bra ut då byrån hade flest nomineringar av alla inför kvällens gala, 22 stycken.

Nu kan man återigen stoltsera med att vara kvällens stora vinnare. Totalt blir det tolv ägg, tre guldägg och nio silverägg för byrån. Ett av guldäggen vinner man för Reportrar utan gränser och kampanjen ”Billboards Beyond Borders”, ett för Sector Alarm och kampanjen ”Out of Home”, och det tredje guldägget vinner Åkestam Holst för Arlas ”Bara mjölk smakar mjölk”.

Sju av Åkestam Holsts nomineringar inför galan var för den uppmärksammade kampanjen ”Adam Berit” tillsammans med ANR BBDO. Det blev dock ingen storslam för kampanjen som fick nöja sig med tre silverägg.

Nord DDB, som inför galan hade 14 nomineringar, vinner tre silverägg för tre olika uppdragsgivare – Ronald McDonald Hus, Elgiganten och Björn Borg.

Forsman & Bodenfors, som är vana vid att bli belönade i tävlingssammanhang, vinner ett guldägg och två silverägg – samtliga för Uber. Inför kvällen hade byrån sju nomineringar. Systerbyrån Happy F&B belönas med tre silverägg.

LÄS ÄVEN: Fokus trippelt guldäggsnominerat 

Här är alla Guldäggsvinnare 2019:

AKTIVERING

GULD: ”Craft a Western Whopper”/ Burger King/ Ingo

Motivering: ”Hur når man någon som gömmer sig i ett spel bakom en datorskärm? Vi har sett många exempel på hur aktörer har manipulerat spel och skapat egna för att få uppmärksamhet i gaming communities. Men ibland kan det vara mycket enklare än så. Som att använda en faktisk funktion i ett populärt spel, och transformera en genuin digital spelupplevelse till en genuin fysisk matupplevelse. Det må låta enkelt, men är briljant. Det är guld värt.”

SILVER: 

”Billboards Beyond Borders”/ Reportrar utan gränser/ Åkestam Holst

”Har du moms, eller?”/ Apotek Hjärtat/ Åkestam Holst

”Old Milk”/ Coop/ Edelman Deportivo Stockholm

”The Lost Typography of Bauhaus”/ Adobe/ Abby Priest

 

ANNONSERING

GULD: ”Spara 3 kr”/ Unicef/ TBWA Stockholm

Motivering: ”Bidraget Spara 3 kr vinner Guldägg för en annons som berör, sticker ut och känns ny – i en kategori där allt redan har prövats. En bild säger mer än tusen ord. Men ibland säger några få, väl avvägda ord på vit bakgrund mer än tusen bilder som ingen orkar se. Och den här brutalt enkla annonsen – som antagligen var allt annat än enkel att skapa – går det inte att värja sig ifrån. Den går rakt in i både hjärtat och plånboken.”

SILVER:

”Adam Berit”/ Rättviseförmedlingen & Fredrika Bremer Förbundet/ Åkestam Holst och ANR BBDO

”Har du moms, eller?”/ Apotek Hjärtat/ Åkestam Holst

”Pressfrihetens dag”/ Pressbyrån/ Åkestam Holst

 

AUDIO

GULD: ”Du måste inte vänja dig - Lanseringen”/ Svenska Spel Eurojackpot/ King

Motivering: ”När andra aktörer målar upp extrema, bombastiska och fantastiska scenarios om hur livet som miljonär skulle kunna bli, tar den här avstamp i den krassa vardagsrealismen. Eurojackpot slår fast att du inte måste vänja dig, och får människor att måla upp egna bilder av hur livet skulle kunna bli. Sant, elegant och relevant. Och extra starkt eftersom den väl utvalda låten inte bara bär kommunikationen i audio utan har huvudrollen genom hela kampanjen. Gör du som alla andra får du samma resultat som alla andra. Gör du tvärtom blir det guldägg.” 

SILVER: 

”Så nära en vanlig jul man kan komma”/ Ronald McDonald Hus/ Nord DDB Stockholm

 

DIGITALT

GULD: ”Craft a Western Whopper”/ Burger King/ Ingo

Motivering: ”När det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2 släpptes hade Burger King en kampanj redo för att möta en mycket svårtillgänglig målgrupp – gamers. Genom att kombinera spelets verklighet med den ”riktiga” världen lyckades Burger King inte bara med att få mängder av spelare att samla ingredienser till en Whopper i spelet, utan fick dem även att faktiskt lämna datorn för att hämta en helt verklig burgare. Men en briljant idé och ett väl utfört hantverk skapades en närvaro över tid i spelet. Kampanjen fick bred spridning och stort gillande i en annars svårflirtad målgrupp. En mycket smaklig och väl tillagad kampanj helt enkelt.”

SILVER:

”Read Proof Sharing”/ Magasinet Fokus/ Ingo

”The Out of Home Project”/ Clear Channel/ Prime Weber Shandwick

 

FÖRPACKNINGSDESIGN

GULD: ”Soil Biology”/ 56 Degrees/ Söderhavet

Motivering: ”Guld i förpackningsdesign i år, bidrar till inspiration och medskapande för en hållbar miljö. Dessa förpackningar är ett hem för mikrobiologi. Designen uppmuntrar, att odla i liten skala hemma i stan och vänder sig till den växande trenden kring ”urban gardening”.

Med ett lekfullt formspråk, få tryckfärger, enkel horisontell layout och återbrukningsbara standardförpackningar har denna förpackningsdesign fokus på ett hållbart kretslopp. Det vill vi i juryn premiera med ett guldägg!”

SILVER: 

”Arenans barn”/ Swedbank/Stiftelsen Friends/ Brand Union

”Bröderna Lejonhjärta”/ Rabén & Sjögren/ Henrik Nygren Design

”Shoe Shame”/ Brunngård Group/ Happy F&B

 

HANTVERK

GULD: ”OVERKILL’S THE WALKING DEAD: GRANT”/ Strarbreeze/ Goodbye Kansas Studios och Red Pipe Studios

Motivering: ”Årets guld i Hantverk går till en reklamfilm för ett spel som ger gastkramande spänning, hårresande ljudsättning, nervkittlande humor och en skräckfylld verklighetsupplevelse. Den lämnade juryn stum av förundran och beundran. Från storslaget sceneri ner till minsta lilla pixel är detta en fulländad perfektion. Grattis!”

SILVER:

”Boxes”/ Uber APAC/ Forsman & Bodenfors

”Quattro Coaster AR”/ Pol Oslo/ DVA Studio

”The Lost Typography of Bauhaus”/ Adobe/ Abby Priest

 

IDENTITETSDESIGN

GULD: ”Kungliga Dramatiska Teatern Identitet och logotyp”/ Kungliga Dramatiska Teatern/ Gunlab

Motivering: ”Ibland är det mest självklara också det mest briljanta. Vinnaren av guldägget i kategorin identitetsdesign är ett tydligt bevis på just det. Sveriges nationalscen för teater har nu berikats med ett genomtänkt visuellt uttryck där logotypen i sig gestaltar själva essensen av verksamheten på ett smart och kreativt sätt. Kort och gott, ett oklanderligt hantverk som tagit hänsyn till arvet samtidigt som det kommer att bidra till en fortsatt utveckling av teaterkonsten i framtiden.”

SILVER:

”Halebop Ny Identitet”/ Halebop/ Perfect Fools och Futurice

”Nio Formula E team”/ Nio/ Stockholm Design Lab

”The Nobel Prize”/ Nobelstiftelsen/ Stockholm Design Lab

”Wine Mechanics”/ Wine Mechanics/ Happy F&B

”Åhléns”/ Åhlens/ Happy F&B

 

INNOVATION

GULD: ”The Out of Home Project”/ Clear Channel/ Prime Weber Shandwick

Motivering: ”Clear Channel har sitt nät av digitala utomhustavlor. Vissa gillar dom, andra hatar dom. Bara en plattform för köpta reklambudskap i stadsbilden tycker vissa. Men det kan ju vara mer än så. Om man istället ser utanför ramen för vad dom här tavlorna kan vara, använder tekniken som finns i tavlorna tillsammans med tillgänglig information runt om så får man ett helt nytt användningsområde. Och en hjälp precis när det behövs. Bra för alla och ett ypperligt sätt att på ett relevant sätt vidga definitionen av vad tavlorna kan vara.”

SILVER:

”Billboards Beyond Borders”/ Reportrar utan gränser/ Åkestam Holst

”Read Proof Sharing”/ Magasinet Fokus/ Ingo

”Adam Berit”/ Rättviseförmedlingen & Fredrika Bremer Förbundet/ Åkestam Holst och ANR BBDO

 

INTEGRERAT

GULD: ”Bara mjölk smakar mjölk”/ Arla/ Åkestam Holst

Motivering: ”Guldägget i integrerat delas ut till ”Bara mjölk smakar mjölk”. I en tid när det mesta ifrågasätts, utmanas och synas ner på minsta söm, påminner Arla oss vad det egentligen handlar om. Kampanjens olika delar är bokstavligen en käftsmäll till alla de som börjat tvivla på mjölkens förträfflighet och självklara plats i svenskens vardag.”

SILVER:

”En stressfri julkampanj”/ Clas Ohlson/ King

”Gör plats”/ Arbetsförmedlingen/ Le Bureau

 

KORTARE FILMER

GULD: ”Boxes”/ Uber APAC/ Forsman & Bodenfors

Motivering: ”Årets guldägg går till en film som sätter fingret på mänsklig dumhet och gör det på det dummaste av sätt. Trafikflöden och logistikproblem hade kunnat bli lika torrt och svårtuggat som det låter. När man vågar vara så här enkel blir det istället absurt, underhållande och tankeväckande i en lika urspårad som fantastisk produktion. Inte alls så dumt faktiskt.”

SILVER:

”Bad ad ad”/ Ikea Sverige/ Åkestam Holst

”Vi låter Sverige vara i fred”/ Försvarsmakten/ Volt

 

LÄNGRE FILMER

GULD: ”Dear Condom”/ RFSU/ House of Radon

Motivering: ”Det är här ett exempel på hur filmen som medium kan addera en massa värde till en idé. Här finns något se-om-värt i varje scen, något trovärdigt i varje ögonkast, en större berättelse i varje berättelse. Det är känsligt, ärligt och avklätt. Det är bannlyst från flera sociala plattformar men tillräckligt intressant för att nå ut ändå. Guldägg i Längre filmer går till RFSU och House of Radon.”

SILVER:

”Att ge mer”/ Elkjøp/Elgiganten/ Nord DDB Stockholm

”Boxes”/ Uber APAC/ Forsman & Bodenfors

”God stressfri jul”/ Clas Ohlson/ King

”Honor the Sound”/ Audio Pro/ Slutet Är Nära

 

PR

GULD: ”Billboards Beyond Borders”/ Reportrar utan gränser/ Åkestam Holst

Motivering: ”Billboards Beyond Borders vinner Guldägg genom att kombinera en stark PR-driven idé och ett innovativt uttag som bryter igenom åsiktskorridorer och yttrandefrihetsbegränsningar. Starka citat från artiklar skrivna av fängslade och mördade journalister får plötsligt plats i det offentliga rummet. Att utnyttja ett litet kryphål i Google Street View för att med stor hantverksskicklighet återpublicera citat på förbjuden mark är ett riktigt genidrag för att skapa opinion i frågor kring yttrande- och pressfrihet – vilket Billboards Beyond Borders gör med besked.”

SILVER:

”Adam Berit”/ Rättviseförmedlingen & Fredrika Bremer Förbundet/ Åkestam Holst och ANR BBDO

”Chase the Exerhighs”/ Björn Borg/ Nord DDB Stockholm

”Purest – en öl bryggd på återvunnet avloppsvatten”/ IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige/ BCW Stockholm

”The Out of Home Project”/ Clear Channel/ Prime Weber Shandwick

 

UTOMHUS

GULD: ”Out of Home”/ Sector Alarm/ Åkestam Holst

Motivering: ”Ord och begrepp som fiffigt, helt och rent och mer bra än dåligt har sagts om årets guldägg i kategorin utomhus. En lysande lösning på en kulle i Huddinge som inte behöver skrämma till sig sina kunder.” 

SILVER:

”The Out of Home Project”/ Clear Channel/ Prime Weber Shandwick

”Vi låter Sverige vara i fred”/ Försvarsmakten/ Volt

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.