Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Här är Adidas VM-film

Publicerad: 9 Juni 2010, 13:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:48

Adidas nordiska pr-chef Emma Stjernlöf berättar om skojättens officiella VM-film "The Quest".


Ämnen i artikeln:

AdidasNikeFotbolls-VM

Nyligen släppte Nike sin VM-film. En film som bolagets globale varumärkeschef Trevor Edwards beskrev som Nikes bästa reklamfilm någonsin.

Några dagar senare släppte Adidas en ny reklamfilm för Adidas Originals, där dess Star Wars-koncept kopplades ihop med fotbolls-VM

Adidas, som är officiell sponsor och partner till Fifa, släpper nu sitt svar på Nikes VM-film.

– Detta är vår riktiga VM-film, säger Emma Stjernlöf, nordisk pr-chef för Adidas.

Adidas började sin VM-kampanj rekordtidigt – redan i maj 2009 – med en film där den franske stjärnan Zinedine Zidane gav sig ut på jakt efter det ultimata laget inför VM.

– Denna film summerar vår VM-kampanj och knyter ihop säcken.

Vad tycker du om filmen?

– Jag får gåshud. Jag tycker att den är fantastisk, men jag har också varit med på hela resan och väntat på fotbolls-VM i fyra år.

Är det bättre än Nikes film?

– Jag tycker att båda filmerna är otroligt starka och lyfter fram både lag och stjärnor på ett bra sätt.

Kampanjen är fullt ut digital, och ska alltså inte gå i tv.

Adidas sponsrar tolv lag som deltar i VM-slutspelet, och ett flertal stora stjärnor som Messi.

I filmen deltar en spelare från samtliga 32 VM-lag, bland andra Lionel Messi, Bastian Schweinsteiger och Steven Gerrard.

Filmen är gjord av Adidas och and 180 Amsterdam/RIOT och har även syftet att dra trafik till Adidas Facebooksida, där besökaren uppmanas svara på ”frågan på allas läppar”. Vem ska leda ditt lag till seger?

<object width="468" height="320"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/a2QYP1dENRw&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/a2QYP1dENRw&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="468" height="320"></embed></object>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AdidasNikeFotbolls-VM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.