Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Hans designtoalett är snyggast

Publicerad: 25 November 2013, 06:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Nu har det snyggaste bidraget röstats fram i Water Aids kampanj med kändisdesignade toaletter. Se resultatet av omröstningen här.


I Water Aids kampanj, som går ut på att öka kunskapen om sanitetskrisen i världen och att samla in pengar för att fler människor ska få tillgång till toaletter, medverkar bland annat Steffo Törnquist, Syster Sol och Martin Kellerman.

Snyggast toalett, enligt de som röstade, har dock designats av Magnus Carlsson.

Totalt fick hans toalett 3310 röster, vilket samlade in 33100 kronor till Water Aid. På andra plats kom Mood Stockholm med 2511 röster och på tredje plats Steffo Törnquist med 1163 röster.

För varje röst ger Water Aids sponsorer Svenska Postkodlotteriet, Gustavsberg, Indiska och Bravida 10 kronor.

Det gick även att buda på toaletterna på auktionssajten. Mest, 2075 kronor, såldes Martin Kellermans toalett för.

Totalt samlades 119 450 kronor in under kampanjen.

– Drygt 12 000 svenskar engagerade sig för allas rätt till en toalett genom att rösta. Vi har en lång väg att gå innan alla har tillgång till en toalett men med svenska folket bakom oss så kan vi underrätta storverk och förändra människors liv. En toalett i taget, säger Water Aids generalsekreterare Cecilia Chatterjee-Martinsen i ett pressmeddelande.

Antal röster

Steffo Törnquist, tv-programledare - 1 163 röster

Anitha Schulman, designer och entreprenör - 810 röster

Martin Kellerman, serietecknare - 593 röster

Syster Sol, artist - 747 röster

Magnus Carlsson, artist - 3 310 röster 

Rickard Sjöberg, tv-programledare - 497 röster

Vagnelind, konstnär - 825 röster

Isabelle Sällström, grafisk formgivare och illustratör - 1 015 röster

Damernas Värld, modemagasin - 474 röster 

Mood Stockholm, shoppinggalleria - 2 511 röster

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.