Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Hanna Riberdahl: ”Frågan om effekt helt avgörande”

Publicerad: 31 december 2021, 07:00

Hanna Riberdahl funderar på att damma av sin skepparexamen från 80-talet som ett av hennes nyårslöften.

Foto: Janne Næss

Vi står inför en rad nya etiska utmaningar och brottas med en del synliga brister i det digitala ekosystemet, säger Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl när hon siar om 2022.

Ämnen i artikeln:

Hanna RiberdahlSveriges AnnonsörerMediebranschen summerar 2021

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

 – Självklart är det allra viktigaste för branschen att vi har sett en återhämtning med hänsyn till hur coronapandemin har påverkat oss. Vi ser det hos våra medlemmar som nu återigen investerar i marknadsföring vilket då ger en positiv effekt på branschen som helhet. Utöver den återhämtning vi sett så är, för oss som sitter på företagens marknadsavdelningar, frågan om effekt helt avgörande. Det är också därför vi fokuserar på effektfrågan tillsammans med branschen. 

– Och en av de viktigaste händelserna under året är att vi på Sveriges Annonsörer, tillsammans med expertis från branschen, lanserat en gemensam branschstandard för hur vi definierar och mäter effekt. Och det är väldigt glädjande att se intresset från alla delar i vårt ekosystem, där många under hösten har anmält sig och gått igenom effektcertifieringen. Vi tror detta kommer ha en mycket positiv påverkan på hur vi samarbetar kring effekt framåt när vi har en gemensam karta.

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– Dels vill jag verkligen lyfta alla de inom branschen som har haft det tufft under coronan och som ändå har kämpat och slitit med att få ihop verksamheten och ändå lyckats fokusera framåt. Så där blir det en kollektiv hyllning. Men sedan vill jag specifikt hylla Mats Rönne, allas vår Doktor Effekt, som lyckades med att skapa en enad syn kring hur vi definierar effekt och som är hjärnan bakom ”Effektsystemet”. Och som nu, träget och med stort engagemang, utbildar och bygger kunskap i hela branschen.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag är verkligen dåligt på att båda sätta och hålla nyårslöften. Det brukar bli som för många andra – träna mer, äta hälsosammare, jobba mindre, umgås mer med vänner. Och sedan när jag tittar tillbaka så inser jag att det inte blivit så mycket av med något av det. Så nu försöker jag ta ner det till något mer konkret som jag kan komma i mål med. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, men varför inte damma av min gamla skepparexamen från 80-talet (som väl numera heter kustskepparintyg) då vi har blivit med segelbåt i familjen. Kan ju vara bra att uppdatera sig tänker jag och ett nåbart löfte.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Det är otroligt mycket som pågår som kommer påverka marknadsföringen framåt.  Digitaliseringen har gett oss marknadsförare oändliga möjligheter men också radikalt förändrat våra arbetssätt. Vi står dock inför en rad nya etiska utmaningar och brottas med en del synliga brister i det digitala ekosystemet. Och vi behöver också en klart större transparens om vilka som ser våra annonser och vilken data som används om dem. Vi behöver tydligare riktlinjer för vilket ansvar de medieplattformar vi använder har för innehåll som distribueras för att säkerställa att varumärken inte stöder skadligt innehåll. Så frågor kopplat till transparens i medieköp, privacy och dataetik, brand safety och innehållsansvar kommer vara viktiga. 

– En annan mycket viktig fråga är att jobba gemensamt i branschen för att driva arbetet med hur vi kan bidra till att minska vår klimatpåverkan samt öka inkluderingen och mångfalden. Och självklart så fortsätter frågan om effekt vara helt avgörande – kan vi inte påvisa effekten av vårt arbete och våra investeringar så kommer vi bli utmanade av företagsledningarna kring vårt bidrag till affärsvärdet.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev