Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Handelshögskolan satsar på unga tjejer

Publicerad: 27 Mars 2015, 09:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Handelshögskolan. En skola som folk bara förknippar med bank- och finansutbildningar. För att ändra synen anordnades en poängjakt för 22 unga tjejer.


Ämnen i artikeln:

HandelshögskolanFamiljen Pangea

För att locka fler ungdomar till Handelshögskolan har kampanjen #handels24 gjorts. 22 unga tjejer valdes ut för att under en dag genomföra olika uppdrag som de bland annat dokumenterade i sociala medier.

– Tjejerna fick göra allt från att intervjua Micael Dahlén om hans senaste forskning till att reda på vilka som verkar i Handelshögskolans business lab. Till sin hjälp hade tjejerna också olika studentmentorer som såg till att de kom in överallt, säger Katarina Hägg, ansvarig för externa relationer vid Handelshögskolan, till Dagens Media.

Enligt Katarina Hägg förknippar många fortfarande Handelshögskolan med bank- och finansutbildningar. Något Handelshögskolan vill ändra på.

- Det är bara en del från Handelshögskolan och vi är måna om att visa upp de andra delarna som finns. Har man en examen från Handels har man många möjligheter, säger Katarina Hägg och fortsätter:

– Att man kan jobba i finans- och bankvärlden vet alla. Det färre vet är att man kan fördjupa sig i marknadsföring, nationalekonomi och samhällsfrågor. Vi behöver bli bättre på att berätta om att det finns många saker att göra. Vi ville visa upp det man inte ser utifrån.

Vinnare av tävlingen blev Antonia Alan och Denise Nisell. Som pris får de varsin betald praktikplats i sommar på Handelshögskolans partnerföretag Swedbank och Diplomat Communication.

Huruvida kampanjen har lett till ett ökat antal ansökningar till Handelshögskolan vet Katarina Hägg ännu inte.

– Eftersom sista ansökningsdatum inte är passerat vet vi inte hur kampanjen har gått. Men en fantastisk effekt som vi inte hade räknat med är den entusiasm som de här tjejerna lyckades skapa internt. Plötsligt bubblade hela huset av entusiasm, säger hon.

Kampanjen är framtagen av Familjen Pangea. Det var också de som valde ut de 22 tjejerna som deltog i tävlingen.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.