Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Han spottar i pizzan

Socialdemokraternas ungdomsförbund SSU i webbkampanj.

Dante Thomsen


Publicerad: 31 Augusti 2010, 08:20
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:41

Ämnen i artikeln:

SSU

En nydesignad hemsida, Spotify-reklam och en pizzabagare som spottar i pizzan.

Det är ingredienserna i SSU:s nya kampanj. Jytte Guteland, ordförande i SSU, berättar att grundtanken bakom den nya kampanjen är att uppmärksamma ungdomsarbetslösheten i Sverige.

– Vi vill väcka förvåning och nyfikenhet. En av fyra ungdomar i Sverige har inte ett jobb och någonstans där föddes konceptet kring risk och odds, säger hon.

Byrån bakom de nya reklamfilmerna som av SSU beskrivs som ”provocerande” är den relativt unga aktören Hy-Fi som också skapade den omtalade sexfilmen för SSU:s räkning.

– Vi tycker att det är kul att det är ett ungt gäng som inte är etablerade. De är väldigt professionella, roliga och nytänkande och helt enkelt roliga att samarbeta med. Man kan säga att vi står för budskapet och att de står för hantverket.

Jytte Guteland berättar att budgeten för reklam i runda slängar är densamma som för valrörelsen 2006, men att resurser har skiftat från annonser i tidningar till tv-reklam och internet.

– Vi anser att vi har ett demokratiskt uppdrag att visa att det snart är val och att det är dags att rösta. Vi vill vara där de unga är och det är därför som vårt fokus på internet ökar. Kostnaden för reklamen kan man läsa om i vår årsredovisning, avslutar Jytte Guteland.

Ämnen i artikeln:

SSU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.