Kampanjer
Hämnas efter Burger kings kampanjtrollande
Publicerad: 13 april 2017, 08:28
Uppdaterad: 13 april 2017, 09:28
Burger kings nya kampanj trollar med Google home. Printscreen
Burger kings nya kampanj fick röststyrda Google home att gå igång i en lång beskrivning av "Whoppern". Då svarade folk med att trolla tillbaka.
MA
Mathias Asplund
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Burger kings tv-annons visades för första gången i går och är bara 15 sekunder lång. Men den fick Google att agera direkt. Redan tre timmar efter att videoan börjat trigga folks röststyrda Google home-högtalare med frågan "Okay Google, what is the Whopper burger" inaktiverades kommandot av Google, skriver The Verge.
Om man själv ställer frågan till Google home kommer nu istället de första träffarna på Wikipedia upp. På den sajten syntes också en motreaktion på Burger kings trollande direkt, rapporterar Gizmodo.
Kort efter att tv-reklamen lanserats började folk trolla tillbaka mot Burger king på Wikipedia-sidan om hamburgerkedjan, vilket loggen ska visa.
Användare har bland annat lagt in textrader om att Whoppern skulle vara cancerframkallande och innehålla cyanid, "medelstora barn" och andra oönskade ingredienser.
"Whoppern är en burgare, bestående av en i grillad färsbiff gjord med 100 procent råtta och klippta tånaglar utan konserveringsmedel eller fyllningsmedel, toppad med skivade tomater, lök, sallad, pickles, ketchup och majonnäs, serveras på ett sesamfröbröd." skrev en Wikipedia-användare, enligt Gizmodo.