Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Hälften av svenskarna dissar politisk reklam

Publicerad: 12 September 2014, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Riksdagspartierna spenderar runt 340 miljoner kronor på reklam inför valet. Samtidigt säger 48 procent av svenskarna att de är negativa till politisk reklam.


Det är Novus som genomfört undersökningen på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Enligt den är endast var sjätte svensk positiv till politisk reklam.

Samtidigt tror drygt hälften att reklamen kan få fler att gå och rösta.

– Vi svenskar är av tradition mer kritiska till reklam än många av våra grannar i Europa. Det avspeglas naturligtvis även i vår syn på politisk reklam. En förklaring till denna negativa attityd kan även grunda sig i att reklamen för våra partier dyker upp vart fjärde år för att sedan försvinna lika hastigt som den kom. Men att den gör det med en sådan kraft och frekvens att många reagerar kritiskt, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– Jag är helt övertygad om att våra partier skulle tjäna på att sprida ut sina budskap över en längre tid, men att minska i intensitet. Att vi har val vart fjärde år ska ju inte behöva innebära att man måste kraftsamla en månad innan valet. Här har våra partistrateger en hel del att lära sig hur övriga företag och organisationer kommunicerar.

Undersökningen visar också att personer som sympatiserar med Miljöpartiet och Vänsterpartiet är minst positiva till politisk reklam.

Geogfrafiskt sett är stockholmarna bland mest positiva till politisk reklam.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.