Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Hälften av alla miljöpåståenden är ”greenwashing” – men hårdare straff väntar: ”Finns anledning att tänka till”

Publicerad: 2 februari 2022, 13:03

I april 2019 fälldes Max av Reklamombudsmannen för att hamburgerrestaurangens klimatpositiva marknadsföring ansågs vara vilseledande. Ett exempel som togs upp av Katarina Ladenfors, advokat och partner på Marlaw, på dagens IAB-seminarium.

Foto: IAB

Det finns stora brister i hållbarhetskommunikationen, men inom kort blir det dyrare att bryta mot marknadsföringslagen. På IAB:s seminarium om ”greenwashing” redde Katarina Ladenfors, advokat och partner på Marlaw, ut vad som gäller.


Ämnen i artikeln:

Tema: Hållbarhet i mediebranschenIABHållbarhetDigitala temaveckor

Antalet företag som fälls för vilseledande marknadsföring kopplat till hållbarhetsområdet växer och konsumentmyndigheterna i Europa bedömer att omkring hälften av de miljöpåståenden som används i reklam saknar grund.

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.