Kampanjer
Hälften av alla miljöpåståenden är ”greenwashing” – men hårdare straff väntar: ”Finns anledning att tänka till”
Publicerad: 2 februari 2022, 13:03
I april 2019 fälldes Max av Reklamombudsmannen för att hamburgerrestaurangens klimatpositiva marknadsföring ansågs vara vilseledande. Ett exempel som togs upp av Katarina Ladenfors, advokat och partner på Marlaw, på dagens IAB-seminarium. Foto: IAB
Det finns stora brister i hållbarhetskommunikationen, men inom kort blir det dyrare att bryta mot marknadsföringslagen. På IAB:s seminarium om ”greenwashing” redde Katarina Ladenfors, advokat och partner på Marlaw, ut vad som gäller.
Antalet företag som fälls för vilseledande marknadsföring kopplat till hållbarhetsområdet växer och konsumentmyndigheterna i Europa bedömer att omkring hälften av de miljöpåståenden som används i reklam saknar grund.
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.