Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Halebops hyllning till Kiruna IF

Publicerad: 27 Juni 2014, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:34

Efter nyheten om hockeylaget Kiruna IF:s regnbågsfärgade matchtröjor – nu hyllar Halebop laget i sin reklam.


Ämnen i artikeln:

Halebop

Halebops och Honestys reklamfilm "Telefonkungarna" har fått stor uppmärksamhet och hyllats för att den bryter mot normen om hur hockeykillar färväntas vara.

En hockeykille outas som homosexuell när hans mobiltelefon kommer i händerna på en lagkamrat – men istället för elaka kommentarer möts han av uppmuntrande kommentarer om att han lyckats hålla kärleken till sin kille vid liv i ett helt liv.

I en hyllning till hockeylaget Kiruna IF, som i går meddelade att de inför nya regnbågsfärgade matchtröjor som ett led i att bli Sveriges första hbt-cetrifierade förening, har Halebop gjort om sin reklam.

Spelarna i Halebops reklamfilm pryds nu av Kiruna IF:s regnbågsfärgade tröjor.

– Det här var inget förplanerat. Jag satt och tittade på Nyhetsmorgon och såg den här roliga nyheten om att Kiruna IF bytt till regnbågsfärger och chattade direkt med Honesty, vår reklambyrå.  Sen ringde jag Kiruna IF direkt. Jag såg inslaget klockan åtta på morgonen och klockan elva var annonsen och reklamfilmen klar, säger Karin Rosell, marknadschef på Halebop, till Dagens Media.

Vad sa Kiruna IF?

– De blev jätteglada, de ser det som draghjälp. De kände mycket väl till vår film och tyckte om den. Om det skulle vara så att den var upprinnelsen till deras tröjbyte vore det fantastiskt, vi vill göra skillnad med vår reklam, men det är inte bekräftat att det var så.

Byrån Honesty gjorde snabbt om reklamfilmerna som finns på nätet och tog fram banners.

– Vi ville göra det som en hyllning till dem snabbt under gårdagen. En fördel med att vi är en så liten organisation är att vi kan vara snabbfotade. Vi kan agera på nyheter och göra något kring det snabbt. Nuförtiden är en nyhet över på en dag så det är en väldig fördel vi har, säger Karin Rosell.

Vad har ni fått för reaktioner?

– Vi har fått jättepositiva reaktioner i sociala medier, inte bara från media utan det är mycket privatpersoner som har delat den, så den fick bra effekt.

Se den nya reklamfilmen nedan:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Halebop

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.