Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Halebop lanserar genrestyrd annonsering på Spotify

Publicerad: 9 April 2015, 12:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

För att marknadsföra en tävling med Alesso riktar Halebop och MEC reklam mot house-lyssnarna på Spotify.


Ämnen i artikeln:

SpotifyMEC

Under våren inleder mobilföretaget Halebop ett samarbete med artisten Alesso. För att marknadsföra detta ska företaget tillsammans med mediebyrån MEC genrestyra sin annonsering på Spotify för att nå specifika målgrupper med ett riktat budskap.

– Just nu har Halebop en kampanj där man kan vinna biljetter till Alesso och en kampanj där man kan få Urbanears DJ-hörlurar Zinken på köpet. Eftersom det är kopplat till housemusik så var det en klockren placering att synas i samband med Housemusik på Spotify, säger Johanna Kägu, digital planerare på MEC, till Dagens Media och fortsätter:

– Var femtonde minut har Spotify ett reklambrejk. Spotifys genrestyrning, i detta fallet housemusik, fungerar som så att om man har lyssnat på en houselåt precis innan avbrottet så exponeras Halebops reklam.

Karin Rosell är marknadschef på Halebop.

– Det finns oändligt många sätt att nå målgruppen med hjälp av den information som finns tillgänglig om dem och deras intressen. Det här annonsformatet gör att vi kan bli extremt relevanta och att vi även kan anpassa reklamen, säger hon i ett pressmeddelande.

Enligt Johanna Kägu är det mycket möjligt att liknande kampanjer kommer att användas i andra musikgenrer i framtiden.

– Jag och mina kollegor jobbar så mycket vi bara kan med annonsanpassning. Vi har alltid fokus på att köpa budskapsanpassade annonslösningar, säger hon till Dagens Media.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SpotifyMEC

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev