tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Häger Fredlund i samarbete med APW

Publicerad: 26 augusti 2010, 11:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Reklambyrån Häger Fredlund inleder ett samarbete med nystartade digitala byrån APW.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Häger Fredlund har det senaste året jobbat på att stärka byråns digitala kompetens internt. Nu inleds även ett samarbete med tvåmannabyrån APW, A Perfect World, som nyligen flyttade in i Häger Fredlunds lokaler.

– Vi har försökt att alliera oss med företag och personer vi tycker om. APW har kompetens som passar oss bra så det här känns jättekul, säger Pierre Kalmenstam, vd på Häger Fredlund.

APW består av kreatörerna Pia Högberg och Peder Anzén som nyligen bröt sig ut från Infobahn. Byrån har kunder som Casino Cosmopol och Relevant Traffic.

Häger Fredlund har dock inget ägande i byrån, utan anlitar APW som externa partners.

– Det här stärker vår konkurrenskraft.

Häger Fredlund omsatte förra året 19 miljoner kronor och minskade rörelseresultatet något till 1,5 miljoner kronor. Byråintäkten landade på 15,5 (18) miljoner kronor.

– 2010 har börjat jättebra. Vi har långa kundrelationer där uppdragen växer.

Innan sommaren fick Häger Fredlund in nya kunden Procurator. Ytterligare en kund är på gång in och målet är att attrahera fler kunder. Gärna en ny global kund, berättar Pierre Kalmenstam.

– I och med vårt uppdrag för Gant så har vi byggt upp en stor kompetens av att jobba med ett globalt varumärke från ett svenskt perspektiv. Den kundgruppen försöker vi attrahera och träffa.

Häger Fredlund har jobbat med Gant i sju år. Varumärket finns nu på över 70 marknader runt om i världen.

Igår gick den nya höstkampanjen mot konsument upp. Temat är ”The Washington Edition”. Kampanjen syns främst på nätet och i modepress.

Igår gick också en kampanj igång för samarbetet med den amerikanske designern Michael Bastian.

– Han är ett starkt namn i USA, men inte lika känd i Europa. Så det här är ett sätt för Gant att ta mark i USA och för Michael Bastian att lansera sig i Europa. Hans bas inom american sportswear rimmar också väl med Gants varumärke, säger Johan Fredlund, cd på Häger Fredlund.

Bägge kampanjerna smygstartade redan i våras med pr-insatser mot modepressen.

– Kampanjerna är pr-drivna, men det digitala är sedan vägen ut. Allt från presskit till digitalt till annonser hänger ihop, säger Jakob Schenström, projektledare.

Parallellt rullar även en kampanj för Gant Home, där vi återigen får stifta bekantskap med Kennedyklanen. Kampanjen är fotad hemma hos Mary Richardson Kennedys familj, vars hus utanför New York blev översvämmat för några år sedan.

– Vi har satsat på att göra en riktigt fin kampanj för Home när vi fick tillfälle att jobba tillsammans med familjen Kennedy igen, säger Louisa Blomstrand, pr-chef på Gant.

Trots storsatsningen är budgeten inte större.

– Vi gör mer för pengarna. Vi satsar framför allt på att tillföra varumärket en slags ”fashion edge” – därför har vi tagit in Michael Bastian. Hans filosofi ligger nära Gants hjärta och kärnvärden.

Kampanjstoryn för Gant Home bygger på hur familjens hus renoverades och inreddes.

– Gant har alltid en historia att berätta. Det finns alltid en substans och en tanke bakom det vi gör eftersom det är kulturen i varumärket, säger Johan Fredlund.

Arbetsgrupper

Gant FW10

AD Jenny Kästel Tavassoli, Johan Fredlund

Copy Lennart Häger, Sebastian Backström

Prod led. Jeanette Boman

Proj led. Jakob Schenström

Kundansvarig Pierre Kalmenstam

Original: Göran Larsson

Fotograf: Magnus Reed

Film prod: Magnus Reed

Web prod:  Sticky beat

 

Gant Home FW10

AD Johan Fredlund

Copy Lennart Häger, Sebastian Backström

Prod led. Marika Skantze

Proj led. Jakob Schenström

Kundansvarig Pierre Kalmenstam

Original: Göran Larsson

Fotograf: Oscar Falk

Film prod: NewNew

Web prod: Sticky beat

 

Gant by Michael Bastian FW10

AD Jenny Kästel Tavassoli

Copy Lennart Häger

Prod led. Jeanette Boman

Proj led. Jakob Schenström

Kundansvarig Pierre Kalmenstam

Original: Göran Larsson

Fotograf: Magnus Reed

Film prod: NewNew, Magnus Reed

Web prod: Sticky beat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev