Kampanjer
H&M lanserar återvinningskampanj
Publicerad: 8 april 2016, 08:17
Uppdaterad: 8 april 2016, 11:03
UPPDATERAD Artisten M.I.A. är frontfigur för H&M:s initiativ "World Recycle Week" och har huvudrollen i en musikvideo, som ska inspirera kunderna att återvinna sina gamla eller uttjänta kläder.
Ämnen i artikeln:
H MDu missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Under kampanjperioden 18 till 24 april har H&M som mål att samla in 1 000 ton använda eller uttjänta kläder från kunder över hela världen. Till hjälp tar de den brittiska artisten M.I.A som har gjort en kampanjlåt, "Rewear it".
– Vi är jätteglada över samarbetet med M.I.A. Med hennes känsla för stil och mode, intresse för hållbarhet och passion för miljön personifierar hon den medvetna kunden. M.I.A. är även själv starkt engagerad i hållbarhetsfrågor och därför är det en perfekt match för oss i den här kampanjen, säger Johanna Dahl, PR-chef H&M Sverige i ett mejl till Dagens Media.
M.I.A. kommer även att uppträda med kampanjlåten med en spelning i Sverige på ”Fashion Transformation Day”, en dagsfest i det mer hållbara modets tecken, den 23 april på Nobelberget i Stockholm.
Initiativet är en del av H&M:s målsättning att sluta modets kretslopp och klädinsamlingen startades redan 2013.
– Vi är glada och stolta att kunna genomföra en global kampanj som syftar till att samla in använda eller uttjänta kläder från kunder över hela världen. Initiativet är en del av H&M:s målsättning att sluta modets kretslopp, där använda plagg kan återvinnas för att skapa återvunna textilfibrer och nya produkter, säger Johanna Dahl.
Enligt H&M är detta en av deras mest omfattande miljöprojekt någonsin. Musikvideon finns ännu bara i en kort version men släpps i sin helhet på H&M:s hemsida den 11 april.
World Recycle Week-konceptet är framtaget tillsammans med Forsman & Bodenfors.