Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

H&M får mest reklameffekt per krona

Publicerad: 30 Mars 2012, 08:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Gina Tricot investerade mest i medieköp under februari, men både H&M och Dressmann fick högre reklamerinran.


Ämnen i artikeln:

H MDressmannGina Tricot

Enligt siffror från Sifo reklammätningar investerade Gina Tricot 14,9 miljoner kronor brutto i medier under februari. Det skriver market.se.

Kedjans reklamerinran under samma månad uppgick till 18 procent, vilket innebär att kedjan betalde 830 000 kronor brutto för varje procents erinran.

Motsvarande siffra för H&M, som investerade 12,8 bruttomiljoner och fick en erinran på 39 procent, är 330 000 kronor.

Näst bäst reklameffektivitet hade Lindex som betalade 460 000 kronor för varje procents erinran.

De investerade mest i februari (miljoner kronor brutto):

Gina Tricot: 14,9

H&M: 12,8

Dressmann: 11,1

Lindex: 7,8

Cubus: 3,5

Källa: Indikat/Sifo Reklammätningar/market.se

De fick högst reklamerinan (andel i procent som erinrar sig ha sett reklam för företaget):

H&M              39

Dressmann    21

Gina Tricot    18

Kappahl         17

Lindex           17

Cubus             8

Källa: Indikat/Nepa/market.se

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

H MDressmannGina Tricot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.