Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Gunilla Asker lämnar Ica

Publicerad: 4 Juli 2019, 12:25

”Rollen överensstämmer inte längre lika tydligt med min profil”, säger Gunilla Asker.

Foto: Janne Næss

Gunilla Asker lämnar Ica efter bara ett år som marknadsdirektör.


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerICA

Så sent som i augusti förra året tog Gunilla Asker, tidigare vd på SvD, över rollen som marknadsdirektör på Ica. Ett år senare lämnar hon sin roll. 

Gunilla Asker beskriver hur Ica Sverige har befunnit sig i en förändringsprocess sedan hon tillträdde. Hon har själv varit delaktig i denna, och beskriver hur det på senare tid har blivit allt tydligare hur den nya marknadsdirektörsrollen inte matchar hennes egen profil.

– Jag har varit ytterst delaktig i utvecklingsarbetet och ställer mig till 100 procent bakom det här. Det är jättetråkigt, men jag tycker att det bästa är att kliva av när inriktningen nu får en annan tyngdpunkt, säger Gunilla Asker till Dagens Media.

 Hon framhåller dock att hon har en enorm tilltro till den framtida organisationen.

– Det kommer bli riktigt bra, säger hon, utan att vilja avslöja några detaljer. 

 Vad ska du göra framöver?

– Jag kommer att vara med vid en överlämning till slutet av augusti, sen får vi se. Jag har en del externa styrelseuppdrag – och jag har mycket energi, så något intressant och roligt blir det. 

Marknadsdirektörsposten kommer att delas av Josefin Lundmark, chef varuämrke och media, och Joakim Bengtsson, chef marknadskommunikation under tiden som Ica letar efter en ny marknadsdirektör. 

– Det är tråkigt att Gunilla Asker slutar på Ica. Jag hade sett fram emot att jobba tillsammans med henne de kommande åren och beklagar att så inte blir fallet. Gunilla har bland annat bidragit med sin stora erfarenhet och givit oss många nya insikter i samband med det förändringsarbete som vi nu genomför. Jag önskar henne lycka till framöver, säger Anders Svensson, vd Ica Sverige, i ett pressmeddelande. 

Innan Gunilla Asker utsågs till marknadsdirektör på Ica hade hon hunnit tacka ja till en roll som vice vd för Dramaten. Även om hon officiellt aldrig började på Dramaten arbetade Gunilla Asker under en övergångsperiod med ett par projekt för teatern. 

Ica är Sveriges största annonsör. Under 2018 investerade matjätten omkring 1,06 miljarder kronor i reklam, enligt Sifos bruttosiffror. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev