Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Guldäggsvinnare anklagar Saab-kampanj för plagiat

Publicerad: 21 Maj 2010, 09:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Saabs senaste kampanj är ”en rak rip off” från Prides prisbelönta ”How Hetero”, säger dåvarande presschefen Jessica W Sandberg.


Hur stort Saab-fan är du? Det kan du få svar på i Saabs senaste Facebook-applikation, som scannar av statusuppdateringar, vänner och bilder efter Saab-relaterat material. Därefter gör applikationen sin bedömning.

Upplägget påminner om Åkestam Holst och Stockholm Prides Guldäggsbelönade ”How Hetero”-kampanj.

Jessica W Sandberg, som var presschef på Pride när kampanjen beställdes, skräder inte orden när Dagensmedia.se når henne.

– Det råder ingen tvekan om att det är en rak rip off, säger hon.

Hur reagerade du när du såg Saabs applikation?

– Det finns två sidor av myntet: detta bevisar att How Hetero är en mycket stark idé. Men om jag hade varit beställare hade jag blivit extremt besviken på min byrå om jag hade varit tvungen att betala för någon annans idé.

Stockholm Pride kommer dock inte att kontakta Saab i ärendet.

– Det är Åkestam Holst idé, säger Jesscia W Sandberg.

Martin Cedergren, cd på Åkestam Holst, hänvisar alla frågor till kunden.

"How Hetero"-kampanjen belönades tidigare i år med ett guldägg och har även prisats i flera internationella reklamtävlingar.

Kampanjidén har - bland annat - applicerats på Facebook, Twitter och Spotify.

Dagensmedia.se har förgäves sökt ansvariga på Saabs press- och marknadsavdelning, samt på huvudbyrån Lowe Brindfors, för en kommentar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.