Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Guldäggsledaren: "Vi tror på ett väldigt bra år"

Publicerad: 15 januari 2014, 13:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51

Med två veckor kvar till deadline för Guldägget berättar projektledaren om planerna.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Den 29 januari är sista dagen att lämna in bidrag till årets Guldägget. Hittills överträffar anmälningstakten fjolåret.

– Det ser bättre ut än förra året vid den här tiden så vi är vid gott mod, säger Linda Nilsson, projektledare för Guldägget till Dagens Media.

– Vi tror på ett väldigt bra år. Jag tror att det kommer att vara ett år som belyser att det gjordes mycket bra kommunikation 2013. Det som är roligt är att det är många nya byråer från ute i landet som aldrig tävlat förut som skickat in bidrag. Det är mycket positivt.

Sedan två år tillbaka anordnar Guldägget, tillsammans med olika värdbyråer, vernissage med de nominerade bidragen på olika platser runt om i landet. I år sker det på elva orter.

– Vi tror att många som inte känt sig delaktiga förut kommit närmare Guldägget på det här sättet. Det är ju ofta storbyråerna som vinner men förra året fick ju Hummingbirds ett guldägg. Det är väldigt roligt, de blir ju lite hjältar.

Nytt för i år är att Titanägget byter namn till Titanpriset och går från att vara en egen kategori till att bli ett specialpris. Vinnaren utses av Komms styrelse.

– Det ska vara ett pris som går till någon utanför branschen. Det är roligt om alla som jobbar på byråer kan nominera sina kunder, då blir vår bransch sökarna för att hitta de som bryter ny mark.

Titanpriset ska gå till nyskapande och innovativ kommunikation som inspirerar människor både i och utanför branschen. Titanpristagaren ska ha brutit konventioner och skapat nya förutsättningar för hur företag och organisationer kan agera i samhället.

Om Guldägget 2014

Man kan tävla i:

Alternativa Media

Design (4 underkategorier)

Digitalt (3 underkategorier)

Direkt

Event

Film

Hantverk (3 underkategorier)

Integrerat

Mobilt

PR

Radio

Tidningsannonsering

Utomhus

 

I event går det i år bra att tävla med såväl hela eventet som enskilda delar. Även digitala lösningar kan delta, men då bara som en förlängning av ett fysiskt event.

I design upmanas även arkitektbyråer att skicka in bidrag till underkategorin Kommersiella miljöer som vi öppnar upp.

Titanägget kommer från och med nu att heta Titanpriset och går från kategori till specialpris.

Guldägget har från i år fem specialpriser (tidigare 4)

• Platinaägget - Guldäggets hall of fame, delas ut av Platinaakademien.

• Guldskrift - Belönar det skrivna ordet, delas ut av Guldskriftsakademien.

• Kycklingstipendiet - Belönar unga kreatörer, delas ut av Sveriges Kommunikationsbyråer.

• Guldäggsplaketten - Belönar modig köpare, delas ut av Sveriges Annonsörer.

 • Titanpriset - Går från kategori till specialpris, se mer info ovan.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev