Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Guldägget vill visa vad som gör skillnad

Publicerad: 8 December 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 09:32

Årets kampanj för Guldägget lyfter fram hur avgörande god kommunikation kan vara. Bakom kampanjen står reklambyrån Volt.


”Skillnaden.” Och en bild på ett guldägg.

Det är avstampet i årets kampanj för Guldägget och kommer också att utgöra logotypen under kampanjen.

– Guldägget är en väldigt stark symbol, så man kan säga att det här är en visuell paroll, säger Daniel Vaccino, cd på Volt.

Briefen från Sveriges Kommunikationsbyråer bygger på att lyfta upp syftet med Guldägget, och visa på hur god kommunikation gör skillnad. När skillnaderna mellan produkter och erbjudanden blir allt mindre är kommunikationen istället det som gör ett varumärke unikt.

– Kampanjen lyfter fram en bekant frågeställning, men på ett nytt och relevant sätt. I år vill vi ännu tydligare nå köparna av kommunikation. Vår ambition är att tävlingsinitiativet lika ofta ska komma från kunden som byrån, säger Maja Siösteen, affärsområdeschef för event och tävlingar på Komm.

Frågan som Guldäggskampanjen driver blir därmed: Vad är det för skillnad?

Med sina egna ord beskriver arbetsgruppen på Volt tankarna bakom kampanjen:

”Det unika ligger inte i en säkrare bil, utan hur du pratar säkerhet. Det unika ligger inte i ett supersnabbt wifi, för i dag är alla lika supersnabba. Det är större skillnad mellan ölreklam och ölreklam än öl och öl. Hur är viktigare än vad.

Hur framstår man som unik utan en helt unik produkt? Kulturen, personalen, paketering, vikten av ett visionärt ledarskap, och naturligtvis kommunikationen: som blir en allt viktigare variabel i företag och produkters utmaning att differentiera sig på en alltmer snarlik marknad.”

Den första delen av kampanjen har fokus på bidragsinlämningen, som stänger den 27 januari, och att få byråer att skicka in bidrag.

Men kampanjen ska även bekräfta de byråer och marknadschefer som känner att deras kommunikation är på rätt spår, eller få dem som inte är på rätt spår att inse att kommunikationen behöver förändras.

Dessutom ska kampanjen bjuda in till diskussion.

– Vi vill driva en diskussion på olika plan. Allt från hur viktig kommunikation är för näringslivet ner till skillnaderna på ett guld- och ett silver­ägg, säger Daniel Vaccino.

Mot slutet av kampanjen är ambitionen att lämna ifrån sig både tips och ett verktyg för hur man kan skapa kommunikation som gör skillnad.

– Vi vill visa hur man kan tänka och förhålla sig till en produkt som egentligen inte har en usp.

Kampanjen drar igång den 9 december och ska rulla fram till Guldäggsgalan i april nästa år.

Arbetsgrupp

Volt

Petter Nylind – copywriter.

Daniel Vaccino – copywriter.

Lisa Vaccino – art director.

Christian Jörgensen – ad.

Sara Böttiger – designer.

Åsa Stjärnquist – originalare och formgivare.

Cecilia Kroon – projektledare.

Caroline Sjöström – produktions- ledare.

Henrik Stampe – strateg.

Komm

Maja Siösteen.

Linda Nilsson.

null

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.