Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Guldägget görs om

Guldägget genomgår en rad förändringar till nästa år. Projektledare Maja Siösteen poängterar att det rör sig om smärre justeringar.


Publicerad 2012-11-15 14:07
Uppdaterad 2015-12-06 14:04

Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråer

Dela artikeln:

– Vi gör det för att spegla branschens utveckling. Vissa år gör vi större förändringar, som förra året då vi lade till en ny kategori. I år ansåg vi att det inte krävdes några stora förändringar utan snarare justera det som finns för att få bort en del oklarheter och utveckla befintliga kategorier, säger Maja Siösteen, projektledare för Guldägget, till dagensmedia.se.

Det rör sig om sex förändringar och justeringar inför nästa år. Exempelvis så utökas juryn från fem grupper till sju.

– De handlar främst om förtydliga och förenkla, både för de tävlande och för juryn. Vi vill också hellre inkludera än exkludera. Nu kan exempelvis bidrag som publicerats utomlands få delta, så länge bidraget producerats av en svensk byrå, säger Maja Siösteen.

Förändringarna i Guldägget 2013

Produktionskategorin byter namn till ”Hantverk” och utökas med en underkategori.

Kategorin ”Design” utökas med en fjärde underkategori som kommer att kallas ”Redaktionell design”.

Nytt tävlingsvillkor: Endast bidrag där bidragslämnaren haft ett direkt uppdrag från slutkund kan delta. Detta betyder att bidrag som publicerats utanför Sverige får delta så länge bidragslämnaren haft direkt uppdrag från slutkund.

Nytt tävlingsvillkor: Bidrag som producerats för annan tävling får delta i Guldägget såvida bidraget publicerats i betalda medier efter tävlingstillfället.

Juryn kan inte längre flytta bidrag från en kategori till en annan.

Juryn går från fem jurygrupper till sju.

Sofia Hvenström

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.