Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Guld till Stockholm Design Lab

Publicerad: 20 Juni 2012, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Stockholm Design Lab kan lämna Cannes med fanan högt. Ett guld och ett brons blev det för byrån i Designkategorin.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Guldet tar Stockholm Design Lab hem för förpackningen till Ikeas skarpsill. Byrån vinner även ett brons för Vårdapoteket.

– Jag är extra nöjd att Vårdapoteket blev premierat. Jag kämpade för bidraget i Guldäggsjuryn tidigare i år, så jag är glad över att det blev ett brons här, säger frilansande ad:n Helena Bielke, som sitter i designjuryn.

Happy F&B vinner två silver – ett för Göteborgstryckeriet och ett för Naturvårdsverket.

– Jag är imponerad över Happys gedigna arbete för Naturvårdsverket, som jag tycker borde ha fått ett guld.

Sveriges femte designlejon gick till King, som får ett brons för Ryska Posten.

Grand Prix gick till tyska byrån Serviceplan som tagit fram en årsredovisning för solenergibolaget Austria Solar som vid en första anblick ser helt tom ut. Texten blir synlig först i solljus eller med hjälp av en sollampa.

– Vi var helt överens om den som Grand Prix. En genialisk och relevant idé som stack ut bland allt annat.

Helena Bielke tycker att de svenska bidragen håller väldigt hög klass, men hon efterfrågar fler bidrag från svenska byråer. Bara 36 av bidragen i Design kom från svenska byråer, så fem lejon är bra utdelning.

– Jag kunde verkligen känna mig stolt över flera svenska bidrag och  i juryn diskuterades det att svensk design håller väldigt hög kvalitet. Det finns så mycket bra jobb där hemma och vi ligger ofta steget före. Därför vill jag uppmuntra svenska byråer att skicka in fler bidrag. Nu blev flera underkategorier helt utan priser för att bidragen inte höll måttet.

Några av Helena Bielkes personliga favoriter finns framförallt i underkategorin Environment & Live Event som exempelvis ”Anamorphic mirror” för Deutsche Bank av tyska byrån Art + Com, och ”The laundry gallery” av Scholz & Friends Berlin för Siemens, men också i underkategorin Poster där hon lyfter fram ”Get back, tohoku” av Dentsu för East Japan Railway Company.

– Framförallt japanerna utmärkte sig med fantastiska jobb. ”Get back, tohoku” var också med i diskussionerna kring Grand Prix.

Alla svenska vinnare i Design

GULD. Stockholm Design Lab/ Ikea skarpsill/ Ikea

SILVER. Happy F&B/ Lost & found/ Göteborgstryckeriet

SILVER. Happy F&B/ Swedish national parks/ Naturvårdsverket

BRONS. King/ Ryska posten/ Ryska posten

BRONS. Stockholm Design Lab/ Vårdapoteket/ Vårdapoteket

Kolla in alla vinnare i dokumentet här till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.