Guld till IUM i Festival of Media

IUM och Le Bureau tog hem den ädlaste valören i Festival of Media Global, som belönar de bästa medielösningarna. Dessutom blev det ytterligare tre svenska vinster.

IUM och Le Bureau vann guldet i kategorin ”The Effectiveness Award” för kampanjen ”The Loss Generator” för SBAB.

Enligt ett pressmeddelande lyckades kampanjen öka den genomsnittliga veckoinlåningen med hela 663 procent mellan Q1 och Q4, vilket är direkt hänförbart till de två kampanjperioderna.

– Jag har inte sett en liknande effekt av en enskild kampanj under mina drygt 20 år i branschen, säger Jochum Forsell, kundansvarig hos IUM, i pressmeddelandet.

Kampanjen byggde på “Förlustgeneratorn” – ett räkneverk på SBAB:s sajt och i sociala medier, som visar hur mycket svenskar förlorar genom att spara pengar till låg ränta, jämfört med hos SBAB.

Kampanjen bidrog även till en ökad marknadsandel för banken, som gick från 1,84 till 2,69 procent mellan 2012 och 2013.

Mediebyrån Starcom belönas med ett silver i kategorin Best Engagement Strategy för Ahlgrens bilar.

Forsman & Bodenfors tar hem ett silver och ett brons – båda för Volvo Trucks.

 

Samtliga svenska vinnare

The Effectiveness Award

GULD: ”The Loss Generator”/ SBAB/ IUM och Le Bureau

 

Best Engagement Strategy

SILVER: ”Fruit Hatchback – The All-New Edible Swedish Car!”/Ahlgrens bilar/ Starcom

 

Best Digitally Integrated Campaign

SILVER: ”Live Test Series + The Chase 360”/ Volvo Trucks/ Forsman & Bodenfors

 

Best Content Creation Award

BRONS: ”The Epic Split”/ Volvo Trucks/ Forsman & Bodenfors

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2014-04-09 06.22Uppdaterad 2015-12-06 12.41

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: